Levde med vägglöss i ett år utan att märka något
I februari i år tog en hyresgäst hos Uppsalahem kontakt med företaget och berättade att han fått in vägglöss i lägenheten.
När skadedjursbekämpare från Anticimex besiktigade bostaden visade det sig att läget var riktigt allvarligt. Av rapporten som skrevs framgår att lägenheten var belamrad med en stor mängd vägglöss som ställt till allvarliga skador.
Det visade sig krävas en mycket omfattande sanering. Förutom specialbehandling av allt lösöre var det nödvändigt att riva golv, lister och tapeter. Renoveringsarbetet tog en och en halv månad.
Senare visade det sig att vägglössen också spridit sig till grannlägenheterna, trapphus, tvättstuga och källargång.
Enligt hyresgästen anmälde han problemen med vägglöss omedelbart när han upptäckte ohyran.
Men enligt Uppsalahem och Anticimex hade mannen levt med vägglöss i ett års tid innan han kom sig för att slå larm.
Som hyresgäst är man skyldig att anmäla skador och brister i bostaden. Det gäller också förekomsten av ohyra. Precis som det visade sig i Uppsalafallet är spridningsrisken stor om inte åtgärder sätts in i tid.
Uppsalahem gick till hyresnämnden för att få rätt att säga upp hyresgästen. Något som mannen själv motsatte sig.
När fallet togs upp i hyresnämnden för avgörande stod han fast vid att han hört av sig till hyresvärden så fort han upptäckt att det fanns vägglöss i lägenheten. Innan dess hade han ingenting märkt.
Via sin företrädare hävdade mannen att han även i övrigt skött sig. Detta genom att bland annat fortsätta betala hyran under hela saneringstiden trots att han tvingats flytta ut och ta in på vandrarhem.
Hyresnämnden ansåg det styrkt att vägglössen funnits i lägenheten i ungefär ett år innan besiktningen gjordes. Nämnden fann därmed att hyresgästen försummat sin anmälningsplikt gentemot Uppsalahem.
Beslutet blev därför att hyresavtalet ska upphöra att gälla. Mannen fick tre veckor på sig att flytta ut.