Annons

Löften om snabba pengar utan kreditupplysning – trots tuffa reklamreglerna: ”Tandlöst”

Nyheter Regelverket: Marknadsföringen för snabblån ska vara måttfull, neutral, inte framställas som bekymmersfri och inte locka till oöverlagda beslut. Reklamen: “Låna pengar utan säkerhet – Ansök enkelt på 2 minuter”
Foto: Getty Images / Montage

“Vid marknadsföring av krediter ska måttfullhet iakttas”. Så säger konsumentkreditlagen sedan 2018. Ändå lockas potentiella kunder med snabba pengar och lån utan kreditupplysning. Och den som ångrar sig och backar från sin låneansökan kan räkna med månader av reklambudskap på sms och mejl.

– Sedan reglerna infördes har vi på Konsumentverket haft ett hundratal tillsynsärenden och det handlar inte bara om konsumentkreditinstitut utan även om exempelvis banker och jämförelsesidor, säger Martin Olsson på Konsumentverkets rättsenhet.

Läs ocksåTina försökte lösa skuldfälla med samlingslån, nu varnar hon: "Lättare att låna mer"

Måttfull, neutral och inte lockande

I konsumentkreditlagen finns formuleringen angående måttfullhet och det finns förarbeten som förtydligar vad det innebär. Enligt Martin Olsson handlar det till exempel om att reklamen inte ska vara påträngande, inte locka till oöverlagda beslut och inte heller framställa krediter som en bekymmersfri lösning.

– Det innebär inte att alla parametrar måste vara uppfyllda, det kan räcka att bryta mot en av dem för att marknadsföringen inte ska vara måttfull.

I ett fall där Konsumentverket tagit upp sin kritik till Konsumentombudsmannen ges några exempel på reklam som anses gå över gränsen. Där finns bland annat formuleringar som:

Läs ocksåAnsvarig minister om snabblånen: För lätt att låna på alltför lösa bolinerMax Elger, finansmarknadsminister

“Lån med betalningsanmärkning: Ansök nu, svar inom 15 minuter” och “Så kan du låna pengar med betalningsanmärkningar”.

Konsumentverket skriver att marknadsföringen inte är måttfull, att den kan locka konsumenten att fatta ett oöverlagt beslut och att formuleringar som framställer en kredit som snabb inte ska ges en framträdande plats i marknadsföringen.

– Det finns exempel på rättsfall som säger att man inte får framhäva just snabbhetsargumentet när man marknadsför krediter, säger Martin Olsson.

Läs ocksåHär är bostadsområdena där flest har betalningskrav - flera utsatta hyresorter toppar listan

”Vi måste alltid göra en helhetsbedömning”

I Hem & Hyras granskning av snabblån har vi själva anmält intresse för lån, men sedan avbrutit ansökan. Det har lett till flera veckors sms och mejl med erbjudanden från flera långivare.

Annons

Där hittar vi formuleringar som följande:

“Brixo erbjuder lån där betalningsanmärkningar kan accepteras! Nu är det även lättare att bli beviljad.”

och 

“Brixo: Guldkant på din vardag! Ingen UC, Besked direkt, Flexibla uttag, Låna upp till 45 000 kronor”

Men de specifika exempel vi tar upp kan Konsumentverket inte kommentera.

– För att vi ska uttala oss måste vi se marknadsföringen i sin helhet, vi måste alltid göra en helhetsbedömning. Men sedan kan jag säga rent generellt att snabbhetsargumentet och att få “pengar snabbt” är inget som bör framhävas.

Av de hundratals ärenden som Konsumentverket hanterat så är det bara ett fåtal som lett till någon form av åtgärd. Skälet är enligt Martin Olsson att de flesta bolag väljer att rätta sig efter kritiken eller helt ta bort marknadsföringen.

Kritiken mot Konsumentverkets arbete: ”Tandlöst”

Men någon som är kritisk mot hur reglerna efterföljs och hur Konsumentverket agerar är Magdalena Kowalczyk, programledare för Lyxfällan:

Annons

– Konsumentverkets arbete som tillsynsmyndighet är ganska tandlöst. Vi ser i princip dagligen snabblånereklam som trycker på snabbhetsargumentet trots att det finns lagtext och prejudikat som säger att det inte är tillåtet, säger hon.

Magdalena Kowalczyk tycker att reglerna mot marknadsföringen är tandlösa.

De få fall ett ärende faktiskt leder till åtgärd jämför hon med en smäll på handleden och att det för det aktuella bolaget inte är skäl nog att sluta marknadsföra sig på liknande sätt.

– Det enda språk som de här bolagen förstår är det monetära. Samma stund de känner konsekvenser av regelbrott i sina plånböcker och resultaträkningar, då kommer vi få se förändringar. Men tills vidare har de ingen anledning att göra på något annat vis, vilket fortsätter att drabba slutkonsumenterna.

Konsumenter uppmanas anmäla reklambudskap

Martin Olsson på Konsumentverket uppmuntrar fler att anmäla reklam som uppfattas som bristfällig och som de får skickad direkt till sig så att myndigheten kan göra en bedömning.

– När vi pratar om direktadresserad reklam som mejl eller brevutskick så är det väldigt bra om konsumenter anmäler till oss så vi har möjlighet att granska och se var problemen finns. 

Hem & Hyra har sökt Brixo, som är ett av de bolag vi fått sms-annonser av när vi granskat snabblånen.

Läs också Kenneths lån på 3 000 kronor gav 20 år i skuld – så drabbas hyresgäster av smålån 180 000 hyresgäster har skulder hos Kronofogden – beloppen fortsätter att öka

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.