Lokaloro i Falun

Dalarna Vad händer med Hyresgästföreningens lokal? Det är en av de frågor som väckts när Kopparstaden ska sälja fastigheter.

Lena Mörth, ordförande i den lokala hyresgästföreningen i Herrhagen, bor själv inte i någon av de fastigheter i området som Kopparstaden ska sälja men hon har träffat hyresgäster som gör det.

– Många av dem är fundersamma och förskräckta och de undrar vad som ska hända i framtiden. Jag har uppmanat dem att att komma till mötet 4 december och ställa alla sina frågor då.

Läs ocksåSå illa kunde det ha gått när hyresvärden ville gottgöra för sitt misstagEn hand knackar på grön dörr. En kvinna tittar rakt fram.

Lena Mörth själv undrar vad som ska hända med den lokal som finns i en av de fastigheter som nu är ute till försäljning. I anslutning till lokalen finns också en gästlägenhet och en bastu.

– Vi har väldigt mycket verksamhet i vår lokal och den behöver dessutom rustas upp. Jag undrar om vi kommer att stå där med tomma händer i framtiden och om den nya hyresvärden kommer att göra de förbättringar som Kopparstaden aldrig gjorde, säger Lena Mörth.

Stefan Norman sitter i styrelsen i Faluföreningen och han har heller inte hört något om vad som kommer att hända med lokalerna som Hyresgästföreningen förfogar över. Däremot tycker han att hyresgästerna som bor i de berörda fastigheterna i Herrhagen, på Tallbacken och Polhemsvägen, inte verkar vara så oroliga som han väntat sig.

Läs ocksåSkulle hjälpa utsatta - föreningsprofilen stoppade pengar i egen fickaBildkollage av händer som håller pengar, en skylt där det står Skatteverket, en siluett och ett loppisbord.

– Vem som kommer att köpa fastigeheterna kommer inte att vara klart förrän i mars enligt vad som sagts. Personligen hoppas jag att lokala hyresvärdar som Masmästaren eller Gruvstaden ska vara intresserade. De är etablerade här och med dem kan det bli riktigt bra för hyresgästerna.

Hem & Hyra har sökt Kopparstadens informationsansvariga.

Läs också Fördubblad förlust – tomma lägenheter fortsätter kosta miljoner: "Måste bli bättre på marknadsföring" Hyresgästbasens ilska: ”Tondövt att höja rotavdraget när hyresgäster går på knäna” Få klagomål nådde kommunen – då fick Hyresgästföreningen tänka om

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.