Annons

Löser störningar med samtal: ”Vi tror inte man stör med flit”

Östergötland Att försöka få en störande granne vräkt kan ta flera år. I Norrköping har en satsning på samtal och tidiga insatser lyckats lösa flera störningar utan vräkning.
Torbjörn Lennström arbetar på Hyresbostäder i Norrköping.
Foto: Hyresbostäder
Torbjörn Lennström arbetar med störningsärenden på Hyresbostäder i Norrköping.

Hem & Hyra har gått igenom ett 40-tal ärenden det senaste året där hyresgäster drabbats av en störande granne. Genomgången av besluten i landets hyresnämnder visar att störningarna ofta pågått länge – ibland flera år.

Från det första varningsbrevet har det tagit minst ett halvår och som längst nästan sex år innan den störande grannen har ­tvingats flytta. I över hälften av fallen hade ärendet pågått i ett år eller mer och ofta har boende som drabbats inte orkat att bo kvar.

Läs ocksåHyrorna i Norrköping höjs med 4,78 procent: "Vi är lagom missnöjda"Anita Andersson Landegren är hyresgäst hos Hyresbostäder i Norrköping.

Hyresvärdar och jurister vi pratat med berättar att det ofta är svårt att få någon vräkt på grund av störningar. Framför allt tar det tid att samla ihop tillräckliga bevis och att det kan vara svårt att få grannar att ställa upp att vittna.

Men det finns vägar som kan lösa störningar på ett snabbare sätt. I Norrköping har kommunägda Hyresbostäder aktivt jobbat med att försöka fånga upp problemet så tidigt som möjligt. Bland annat genom att göra platsbesök och prata med den som stör och de som är drabbade.

Läs ocksåMånga lediga lägenheter – men fortsatt höga hyror: ”Det finns bara för de rika”Skylt med öppen visning och bostadsökande.

— Vi tror inte att man stör med flit, utan det finns bakomliggande orsaker till störningarna. Det tycker vi är viktigt att ta reda på. Hur kommer det sig att man spelar som man gör. Har man en aning om att det är så pass lyhört? säger Torbjörn Lennström, bokonsulent på Hyresbostäder.

Vill inte sätta dit grannen

I många fall kan ett samtal räcka för att lösa problemet, berättar Lennström. Det kan exempelvis vara att påminna en ovan hyresgäst om vilka regler som gäller i ett flerfamiljshus. Eller att ställa högtalare på frigolitskivor för att dämpa ljudet till grannarna.

— Målsättningen är att problemen ska upphöra, inte att vi ska kasta ut någon. Vi tror att lösningen ligger mycket närmre än att vänta och skicka brev och sedan sitta i hyresnämnd. Då riskerar både grannar och vi att tröttna, säger Torbjörn Lennström.

Annons
Läs ocksåNy satsning ska lyfta utsatta stadsdelar: "Det gäller att spräcka bubblorna"Två män står framför en byggnad i Klockaretorpet centrum.

Metoden med tidiga insatser och samtal uppges ha gett effekt. Enligt Hyresbostäder har de inte behövt driva ett störningsärende till hyresnämnden på flera år. Men det kan vara svårt att fånga upp problemet i tid om drabbade hyresgäster väntar med att anmäla.

— Det finns kanske en vanföreställning om att hyresgäster ofta gnäller. Jag vill påstå att det är tvärtom. Man är väldigt tålmodig, man vill inte sätta dit sin granne. Men ju tidigare du är med allting desto fler blir lösningarna, säger han.

Vad är ditt råd till hyresgäster som råkar ut för störningar?

— Utse inte någon talesperson i trapphuset. Det är det absolut sämsta. Då får vi andrahands- eller tredjehandsuppgifter. Det viktiga är att man var för sig anmäler till värden. För hyresvärden tycker inte att det är jobbigt att tre grannar anmäler om samma sak.

Kommunägda Hyresbostäder har cirka 9500 lägenheter i Norrköping.

Förra året hanterade Hyresbostäder cirka 230 störningsärenden och mindre än tio procent, 15–20 st, har varit svårare ärenden som krävt mer insatser och uppsägningar.

— Det är ett fåtal fall där vi skickar en uppsägning, men de reder vi ofta ut själva. Ibland har man lämnat frivilligt och ibland har det lett till att det sker en förändring, att man exempelvis tar tag i sitt missbruksproblem. Då kan vi erbjuda att man avstår sitt besittningsskydd under en period och får en chans att bo kvar, säger Torbjörn Lennström.

Konflikterna ökar

Men Hyresbostäder har även haft störningsärenden som dragit ut på tiden och som varit svåra att lösa.

— Ett år är inte omöjligt ibland om det är väldigt komplicerade ärenden, men det är inte särskilt ofta vi har dem. Är det extrema störningar så får man ofta flera grannar med och då försöker vi få de att vittna. Det väger väldigt tungt i bevisningen.

Annons

Ser ni något mönster om varför störningarna uppstår?

— Nej, det dyker upp lite var som, det finns inget tydligt mönster. Är det ett missbruk som har återuppstått, då går det ofta väldigt snabbt. Vi såg en tendens med ökade åldersrelaterade störningar med demens, men det har inte fortsatt öka. Nej, hela spektrat finns. Många störningar är också okunskap, första gången man bor i lägenhet och kommer från villan.

Är störningarna något som ökar eller minskar?

— Det vi märker av är att många mår dåligt. Det är efterdyningar av pandemin, kriget och enorma prisökningar. Det påverkar tålmodigheten hos vissa. Det märks att många har en mer pressad situation i vardagen.

Tar det sig i uttryck i fler störningar?

— Ja, både att man blir mer lättirriterad på sin granne än tidigare. Eller att man uppför sig lite mer illa och tar till sprit och andra substanser på helger. Lite mer konflikter mellan grannar, det är en ökning vi kan se.

Läs också Norrköpingshyror höjs med 5,3 procent: "Inget att bli lycklig över" Anitas värd vill höja hyran med 11 procent: ”Helt orimligt”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.