Lundastudenter anmäler sin hyresvärd
– Vi vill ha en värd som svarar på våra klagomål och reparerar ordentligt, inte kommer med provisoriska nödlösningar, sammanfattar utbytesstudenterna James Marshall och Simon de Regt kritiken.
Sammanlagt är de fem utbytesstudenter som hyr var sitt rum i den slitna lägenheten.
– Som utlänning är det inte lätt att ha koll på sina rättigheter, värden verkar ha satt det i system, säger James.
De visar runt bland köksinredning som sett bättre dagar, lösa elkontakter, ett fönster som inte går att öppna, brummande ventilation och element som inte går att reglera.
Hyrorna vill värden ska betalas kontant. Det kommer en person en gång i månaden och samlar in pengarna.
– Jag sa att jag inte tänker betala kontant, då fick jag numret till ett norskt bankkonto i stället, det hela är mycket skumt, säger James och skrattar.
Nu har de boende vänt sig till miljöförvaltningen. Vid en inspektion konstaterades bland annat misstänkt mögel och fuktskada i studenternas minimala badrum. Misstänkt mögel har förvaltningen också påträffat i en grannlägenhet.
Miljöförvaltningen har begärt in en åtgärdsplan från ägaren, kommanditbolaget Sankt Andreas. Bakom bolaget står Bengt Hellborg som Hyresgästföreningen betecknar som en ökänd hyresvärd.
– Honom har vi bara dåliga erfarenheter av. Han har aldrig skött sina hus ordentligt, säger Mats Lindahl, jurist på Hyresgästföreningen.
Han menar också att Hellborgs sätt att kräva in hyran kontant är anmärkningsvärt.
– Det är mycket ovanligt i dag. Se till att få kvitto. Det är alltid viktigt men speciellt när det gäller Bengt Hellborg, säger Mats Lindahl.
Många av Hellborgs tidigare hyresgäster har råkat ut för efterkrav på hyror som påståtts vara obetalda.
Bengt Hellborg själv kallar sig inte hyresvärd utan förvaltare av Drottensgatan 1. Bolaget Sankt Andreas hyr ut till en privatperson som i sin tur hyr ut till studenterna. Några skäl till de boendes klagomål finns inte menar han.
– Uppvärmningen fungerar som den ska och jag tror inte det finns något mögel. Dessutom är det ju hyresgästerna som ska hålla rent.
Klagomålen på att det skulle vara svårt att få hjälp med brister i boendet tillbakavisar han.
– Vi är måna om att det ska vara bra. Jag har en fastighetsskötare som bor i huset så det går att få hjälp blixtsnabbt.
Bengt Hellborg ser inget märkligt i att hyran betalas kontant. Många studenter vill själva ha det på det viset, menar han.
– Och så är det en fördel att vi kommer ut till dem och påminner om att nu är det dags att betala.