Lusdrabbade får 32000 kronor i ersättning
Det är en stor lättnad. Det säger Karl som i tre års tid kämpat för att få upprättelse efter de månader av löss som han och frun upplevde när de var nyinflyttade i Skövde.
Det var precis innan paret fick tillträde till sin nya lägenhet i Skövde som de fick veta att den varit drabbad av vägglöss – men att det problemet var åtgärdat. Det dröjde dock inte länge innan det började klia och både Karl och hans sambo upptäckte bett på kroppen.
– Jag fick så kraftiga utslag att jag fick åka till läkare, säger Karl.
Även hans fru led av problemen. Hon tyckte det var så psykiskt påfrestande att hon valde att bo hos parets dotter under en period. Gäster var det inte tal om.
– Man ville ju såklart inte att detta skulle drabba någon annan, säger Karl.
Sanering påbörjades men djuren fanns kvar. För att inte bli så bitna hittade Karls fru en salva som skyddade paret från att få så många bett. Men det gillades inte av värden.
– Han sa att vi inte skulle skydda oss utan i stället locka fram lössen. Det skulle vara bästa sättet att bli av med dem.
Paret bodde bara i lägenheten i några månader. Men de har ändå valt att stämma sin hyresvärd och kräva skadestånd. Både för sitt lidande och för möbler och annat som gått förlorat.
– De flesta möblerna värmebehandlades i en bastu. Men utan att någon hade kontroll på värmen. Så mycket förstördes. Soffgruppen gick inte in, så den står fortfarande under en presenning någonstans, säger Karl.
Karl tyckte inte att värden tagit problemen på tillräckligt stort allvar och inte heller agerat snabbt, trots att man varit medveten om att problemen funnits i lägenhetens sedan tidigare. Hyresgästföreningens jurist var inne på samma linje och en stämningsansökan skickades in till tingsrätten där paret krävde ersättning på drygt 70 000 kronor.
Men det blev aldrig något möte för parterna i tingsrätten. I stället valde de att förlikas innan. Värden ersätter paret med 32 000 kronor.
– Det är inte så mycket om man jämför med vad vi ursprungligen krävde men det är å andra sidan betydligt högre än vad de först var beredda att ge. Dessutom är inte summan det viktigaste, utan att de genom att gå med på det här på något vis ändå erkänner att de har gjort fel.
Helst hade Karl önskat att den tidigare värden ringt eller skickat ett mejl med en ursäkt.
– Det jag kämpat för hela tiden är upprättelse. Och att de ska förstå att man inte kan behandla hyresgäster så här. Men jag ser förlikningen som att de tar på sig ansvaret, hade de sett sig som oskyldiga så hade de inte betalat säger Karl.
Karl heter egentligen något annat men vill vara anonym.
Läs också om vad skadedjuren kostar regionens största bolag.