Lyckad råttjakt i Katrineholm
När det var som värst i somras hotade Postnord med att sluta dela ut post i de mest utsatta fastigheterna på Bokvägen och Rönngatan i Nävertorp.
Företaget såg det som ett arbetsmiljöproblem när brevbärarna var rädda för att bli attackerade av råttor som för tidningen Katrineholms-Kuriren beskrevs som ”stora som kattor”.
Lekplatserna stod oftast tomma eftersom barnen inte vågade vara ute och leka.
– Då sprang det råttor kors och tvärs hela tiden. Men nu har det blivit mycket bättre, säger hyresgästen Karoly Torma till Hem & Hyra.
Fastighetsägaren KFAB har satt in ett helt batteri med åtgärder både för att lösa den akuta situationen och identifiera källan till problemet. På sin hemsida kallar KFAB insatserna mot råttinvasionen för extraordinära.
– Det är en lång process och det återstår mycket att göra, men vi börjar få det under någorlunda kontroll, säger vd:n Ingmar Eriksson.
Skadedjursbekämpare från entreprenören Anticimex har jobbat med att bland annat fånga råttor i fällor. En återvinningsstation i området har stängts, buskage har kapats ned och städningen runt sopkärlen har flerdubblats.
– Nu gäller det att få bort källan till att råttorna finns här, säger Ingmar Eriksson och pekar ut dåligt ihopknutna komposteringspåsar som en stor anledning till att det fortfarande finns gott om råttföda runt sopkärlen.
Stormöten och trapphusmöten med information till hyresgästernas har redan hållits.
I nästa steg ska KFAB nu ge ut en informationsfolder om vad som är viktigt att tänka på när man slänger sopor och hur det går till att stänga igen kompostpåsarna så att inte råttorna bjuds på extra mat.
– Eftersom många av hyresgästerna inte kan läsa svenska ska vi även gå ut med informativa bilder, säger Ingmar Eriksson.
Alf Andersson, Hyresgästföreningens ordförande i Katrineholm, bekräftar att insatserna gett resultat.
– Det har blivit en väsentlig uppryckning, säger han.
Alf Andersson ser i första hand råttinvasionen som ett resultat av kunskapsbrist om sophanteringen och menar att lösningen är ännu mer information.
– Även om det blivit mycket bättre släpper vi det inte från Hyresgästföreningens sida. Vi ska följa upp så att insatserna ger resultat.