Annons

Mahmoud bröt armarna i fallet – hyresvärden erbjöd ersättning mot tystnadsplikt

Skövde När Mahmoud Moued trampade på brunnslocket föll han handlöst ner i brunnen. Nu kämpar han mot Willhem för att få den ersättning han tycker sig ha rätt till. Och för att försäkra sig om att inte fler ska drabbas.
Foto: Privat / Karin Gistedt
Mahmoud Moued i Skövde föll ner i en brunn utanför sitt hyreshus i Skövde. Nu kämpar han mot värden Willhem för att få den ersättning han tycker sig ha rätt till. (Bilden på Mahmoud Moued togs vid olyckstillfället.)

En augustidag förra året gick Mahmoud Moued och hans sexåriga dotter på gården utanför hyreshuset på Storegårdsvägen i Skövde. När Mahmoud trampade på en gatubrunn vippade plötsligt brunnslocket på högkant och Mahmoud föll ner med hela sitt vänsterben i brunnen.

Mahmoud Moued gick utanför huset med sin sexåriga dotter när han plötsligt föll ner i brunnen. (Bilden togs vid olyckstillfället.)

Det blev början på en tid av smärta, läkarbesök, behov av hjälp och en långdragen process kring orsaken till olyckan samt ersättning med hyresvärden Willhem.

– Vem vet om jag någonsin kommer att bli helt återställd, säger Mahmoud Moued.

Vi träffas hemma hos Mahmoud på Storegårdsvägen i Skövde. Från balkongen ser vi brunnslocket där olyckan hände.

Mahmoud kavlar upp skjortärmen och visar ärret som sträcker sig med ett tiotal stygn över den högra armbågen. När han föll mot asfalten den där augustidagen tog han emot sig med undersidan av armarna. Följden blev att han bröt benen i båda armbågarna.

Läs ocksåDoftblock som tappades i toaletten kan kosta Karin tusentals kronorEn tvådelad bild som visar en äldre kvinna som håller ett doftblock till en toalettstol samt en närbild av en faktura med summan 3750 inringad.

Efter ambulansfärd in till sjukhuset blev han opererad och sydd. Efter sex dagar på sjukhuset kom han hem med armarna i bandage. Smärtan höll i sig och under flera veckor hade Mahmoud svårt att sova. Med båda armarna i mitella behövde han hjälp med allt.

Med båda armarna i mitella behövde Mahmoud Moed hjälp med allt.

– Jag kunde varken äta, tvätta mig, klä på mig eller ta hand om barnen. Min fru fick göra allt för mig. Men det är svårt att vara så beroende av någon annan. Att inte ens klara av att gå på toaletten själv. Det var förnedrande, säger Mahmoud, som fortfarande har ont av sina skador.

– Här tar det stopp. Högre än så här kan jag inte röra den här armen, säger Mahmoud och visar sin begränsade rörlighet.

Läs ocksåSparkad vd får 1,5 miljoner – ombudet: "Vi är nöjda"Unionens förbundsjurist Filip Vujcic och Bengtsforshus före detta vd Pär Nilsson är nöjda med förlikningen som innebär 1,5 miljoner från Bengtsforshus.

– Jag saknar kraft och vid hastiga rörelser, som när jag leker med barnen, kan det plötsligt göra så ont att det svartnar för ögonen.

Han följer sjukgymnastens program för att återfå rörlighet och styrka. Men än har ingen läkare kunnat säga att han kommer att bli helt återställd. Risken finns att han får men för livet.

Det tog en dryg halvtimme innan ambulansen kom för att hämta Mahmoud Moed. (Bilden togs vid olyckstillfället.)

Huset som Mahmoud bor i ägs sedan 2017 av det privata bostadsbolaget Willhem AB. Bolaget har kontor i samma hus som Mahmoud bor i. När olyckan inträffade var två av Willhems fastighetsskötare snabbt på plats för att hjälpa honom. Ambulans tillkallades och Mahmoud fördes till sjukhuset.

När Mahmoud kommit hem igen kom ett par representanter från Willhem hem till honom med blommor och biocheckar. Senare på hösten fick han veta att Willhems försäkringsbolag, Riskpoint AB, skulle ge honom en ersättning på 9 984 kronor. Pengar som bland annat skulle täcka sveda och värk, ambulanstransport, vård, medicin och förstörda kläder. Ersättning för eventuella framtida men skulle få vänta till åtminstone ett år efter olyckan. Då en ny bedömning kunde göras.

Mahmoud tyckte att ersättningen var för låg.

– Knappt 10 000 kronor för en olycka som gjorde att jag inte kunde sova eller ta hand om mig själv på flera veckor. Och som jag inte vet om jag någonsin blir helt återställd ifrån. Det var för dåligt, säger han.

Annons
Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

Efter en del diskuterande fick Mahmoud träffa Willhems regionchef Susanna Thom. Hon erbjöd honom nu en engångssumma på 85 000 kronor. Pengarna skulle komma direkt från Willhem men erbjudandet gällde där och då och innehöll sekretessbestämmelse. Det vill säga, Mahmoud skulle inte kunna kräva någon ytterligare ersättning i framtiden och varken han eller Willhem fick berätta om uppgörelsen för någon annan.

Mahmoud valde att tacka nej.

Mahmoud Moued tycker att det känns som om hans hyresvärd Willhem försökt ”köpa hans tystnad”.

– Jag kunde inte gå med på det. Det går inte att överblicka hur jag kommer att påverkas av skadorna i framtiden. Och den där sekretessbestämmelsen kändes som ett sätt att köpa min tystnad, säger Mahmoud.

Willhem har därefter återgått till det första alternativet. Det som innebär att Mahmoud får 9 984 kronor av försäkringsbolaget.

– Jag vet inte vad jag ska göra. Ersättningen är inte rimlig. Dessutom vill jag veta hur olyckan kunde ske och vad Willhem gjort för att det aldrig ska hända igen, säger Mahmoud.

Madeleine Wetterström är Willhems kommunikations- och marknadschef. I ett mejl till Hem & Hyra skriver hon att ”…det är djupt olyckligt att hyresgästen har drabbats av den här olyckan och att vi ser väldigt allvarligt på det som hänt”.

Hyresvärden Willhem har kontor i samma hus som Mahmoud Moued bor i.

Hon skriver att den normala rutinen vid den här typen av händelser är att anmäla olyckan till försäkringsbolaget, som gör en ansvarsbedömning och därefter hanterar själva ersättningsfrågan.

”Vi anmälde olyckan till vårt försäkringsbolag i direkt anslutning till händelsen, men valde sedan av omtanke om hyresgästen att samtidigt välja en annan väg och erbjöd honom en ersättning som är större än vad sedvanlig skadeersättning vanligtvis ger. Detta gjorde vi för att vi förstår att händelsen fått stora konsekvenser för honom och hans familj och att vi gärna ville hitta en gynnsam lösning. Då hyresgästen tyvärr valde att tacka nej till ersättningen, är ärendet nu överlämnat till vårt försäkringsbolag för vidare hantering enligt normala rutiner. Därmed anser vi att vi gått vår hyresgäst till mötes i den här frågan.”

Enligt Wetterström inträffade olyckan eftersom skruvarna till brunnslocket vid tidpunkten för olyckan var bristfälliga. Samt att detta, trots regelbundna ronderingar i området, inte har upptäckts.

”Konstruktionen är nu åtgärdad och vi har säkerställt att liknande händelse inte ska kunna inträffa igen, bland annat genom noggrannare uppföljningar och översyn av våra brunnslock”, skriver Wetterström.

Gatubrunnen, som Mahmoud Moued föll ner i, är nu enligt Madeleine Wetterström på Willhem åtgärdad.

När det gäller sekretessbestämmelsen, som ingick i den överenskommelse om 85 000 kronor som Willhem erbjöd Mahmoud, menar Wetterström att det ofta är standard i samband med så kallade särskilda överenskommelser.

Skälet i det här fallet var att ersättningens storlek avvek från gällande praxis. Klausulen reglerar båda parters ansvar gentemot varandra, det vill säga att vi inte har rätt att sprida uppgifterna av lojalitetsplikt gentemot hyresgästen och att hyresgästen har motsvarande begränsning gentemot oss”.

Efter olyckan kontaktade Mahmoud Hyresgästföreningen. Men eftersom han inte var medlem när olyckan inträffade har han endast fått allmänna råd och inte juridisk hjälp med att driva ärendet.

Annons

Men vad gäller då i en sådan här situation? Vilken ersättning har man som hyresgäst rätt till?

De frågorna ställde Hem & Hyra till Lennart Björkman, juridisk chef vid Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg.

– Det vanliga när det sker en olycka på grund av en hyresvärds försumlighet är att värden och hyresgästen kommer överens och reglerar skadan sinsemellan. Det kan handla om en olycka där hyresgästen själv skadas men även om att hyresgästens egendom skadas. Till exempel om en fastighetsskötare som kommer för att lufta ett element råkar slå ner vas i golvet, säger Lennart Björkman.

Lennart Björkman, chef för den juridiska enheten på Hyresgästföreningen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg.

En sak som man, som hyresgäst, ska vara vaksam på är om hyresvärden säger att ”…det där får du ta med ditt eget försäkringsbolag”.

– Om det är hyresvärden som, genom sin försumlighet, har orsakat olyckan så är det hans försäkringsbolag som ska kopplas in. Inte hyresgästens, säger Lennart Björkman.

Som drabbad hyresgäst är det viktigt att ”mata” hyresvärden och försäkringsbolaget med kvitton på utlägg, intyg från vården och alla andra bevis på att man lidit ekonomiskt eller på annat sätt av olyckan.

– Precis som i Mahmouds fall är det ofta svårt att överblicka om skadan kommer att orsaka problem i framtiden. Då är det viktigt att ärendet inte avslutas hos försäkringsbolaget, utan att man får fram att skadan är pågående. Att man ska ha rätt till ytterligare ersättning om skadan består, förvärras eller om man till exempel får ärr som inte går bort.

Själva ersättningen räknas sedan ut efter så kallade schabloner. Vid beräkningen tar man exempelvis hänsyn till den skadades ålder, om skadan gjort att hen inte kan utföra sitt vanliga jobb med mera. Den som inte är nöjd med ett försäkringsbeslut kan kräva att få den omprövat i Försäkringsbolagens ansvarsnämnd.

– Sedan kan man pröva ärenden i allmän domstol också. Men det är förenat med en risk för stora kostnader. Om man begär en sån prövning och sedan förlorar får man betala rättegångskostnaderna för både sig själv och motparten, säger Lennart Björkman.

Så vad skulle Mahmoud Moued ha gjort? Skulle han ha tackat ja till de där 85 000 kronorna?

– Jag har inte tillräckligt med kunskap om just det här ärendet för att kunna svara på det. Men det jag kan säga är att vi i Sverige generellt sett har låga ersättningar när det gäller sånt här. I till exempel USA kan man få betydligt större belopp, säger Lennart Björkman.

Läs också Värd tog ut halv miljon i överhyra – hyresgästen Lars: "Dålig stil" Willhem skickar felaktiga inkassokrav till sina hyresgäster – Neah, 32: "Känner mig hemsökt"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.