Majoriteten av de kommunala bolagen har slogans
De flesta allmännyttiga bostadsföretagen i Mälardalslänen Södermanland, Uppsala och Västmanland beskriver sig själva med en slogan, några värdeord eller en kortfattad vision. Trygghet, närhet och hemkänsla är vanliga kärnvärden som lyfts fram, gärna med inslag av ordlekar i formuleringarna.
– Slogans är bra. De gör det lättare att implementera de värden företaget vill stå för. Har man ingen ”tagline” tyder det på att man inte riktigt vet vad man vill, säger Bengt Håkansson på Brand Clinic, en av Sveriges mest kända varumärkesexperter.
Vad utmärker en bra slogan?
– Den uttrycker något begripligt som man också kan stå för.
Bengt Håkansson är förvånad över att de kommunägda bostadsföretagen inte betonar allmännyttan och sitt samhällsansvar ännu tydligare.
– Allmännyttorna – tråkigt ord – kan göra skillnad och borde vara angelägna att tala om det, säger han.
Uppsalahem har tre ledstjärnor som företaget försöker leva efter: Handlingskraft, engagemang och målfokus. Men lever bolaget upp till dem?
Både ja och nej, säger Anna-Lena Göransson som bor på Kvarngärdet och är aktiv i den lokala hyresgästföreningen i området.
Anna-Lena känner väl till de olika deviser som Uppsalahem, hennes hyresvärd, använder i olika sammanhang. Men hon menar att företaget i vissa fall lovar mer än det kan hålla.
– Gör man en felanmälan får man aldrig en återkoppling. I det fallet stämmer inte det de vill stå för. Men Uppsalahem har fantastiskt bra kvartersvärdar och fastighetsskötare. Det ska de ha stort plus för.
Enköpings Hyresbostäder har både en slogan och en värdegrund sammanfattad i fyra ord: Kvalitet, service, omtanke och trygghet.
– Man måste ständigt jobba med att få in orden i vardagsbeteendet så att de verkligen betyder något för medarbetarna, säger vd:n Jennie Sahlsten.
Hem & Hyra har gått igenom hemsidor och årsredovisningar för att se om de kommunägda bostadsbolagen i Södermanlands, Västmanlands och Uppsala län samt Norrtälje har slogans, värdeord eller visioner i mycket kort format som beskriver företagens själ och hur de själva vill uppfattas.