Majoriteten av de kommunala bolagen har slogans

Uppsala Uppsalahem betonar sin handlingskraft medan Enköpings Hyresbo­städer erbjuder rum för livet. Hem & Hyra har tittat närmare på hur hyres­värdarna själva vill uppfattas.

De flesta allmännyttiga bostadsföretagen i Mälardals­länen Södermanland, Uppsala och Västmanland beskriver sig själva med en slogan, några värde­ord eller en kortfattad vision. Trygghet, närhet och hemkänsla är vanliga kärnvärden som lyfts fram, gärna med inslag av ord­lekar i formuleringarna.

– Slogans är bra. De gör det lättare att implementera de värden företaget vill stå för. Har man ingen ”tagline” tyder det på att man inte riktigt vet vad man vill, säger Bengt Håkansson på Brand Clinic, en av Sveriges mest kända varumärkes­experter.

Läs ocksåFlorence fick tvättmaskinen fixad med begagnad reservdel – nu ska Uppsalahem börja återbruka merEn person med kort hår brunrött hår, ring i örat, mörk t-shirt och ljusa jeans syns från sidan när hon böjer sig fram för att lägga in tvätt i tvättmaskinen. Uppsalahem återbrukar reservdelar, vilket gör att det kan hjälpa till snabbare vid felanmälningar. Nu ska de börja återbruka mer systematiskt och i större skala.

Vad utmärker en bra slogan?

– Den uttrycker något begripligt som man också kan stå för.

Bengt Håkansson är förvånad över att de kommunägda bostadsföretagen inte betonar allmännyttan och sitt samhällsansvar ännu tydligare.

Läs ocksåFick inte överta mammans hyreskontrakt: "Inte rimligt att bo i en tvåa med sitt vuxna barn och en till vuxen"Svea hovrätt i bakgrunden, en silhuett av en kvinna till höger.

– Allmännyttorna – tråkigt ord – kan göra skillnad och borde vara angelägna att tala om det, säger han.

Uppsalahem har tre ledstjärnor som företaget försöker leva efter: Handlingskraft, engagemang och målfokus. Men lever bolaget upp till dem?

Både ja och nej, säger Anna-Lena Göransson som bor på Kvarngärdet och är aktiv i den lokala hyresgästföreningen i området.

Läs ocksåHyresgästen Anne-Li om Uppsalahems hyreskrav: ”Det är bedrövligt”En tudelad bild. Den t v föreställer Uppsalahems kontor. En gul husfasd md en trappa upp till entrén. Till vänster i bilden syns loggan på husfasaden. Bilden till höger är en porträttbild på en kvinna runt 60 år. Hon har mörkt, långt mittbenat hår och svarta rektangulära glasögon med rundade hörn. Hon tittar in i kameran.

Anna-Lena känner väl till de olika deviser som Uppsalahem, hennes hyresvärd, använder i olika sammanhang. Men hon menar att företaget i vissa fall lovar mer än det kan hålla.

– Gör man en felanmälan får man aldrig en återkoppling. I det fallet stämmer inte det de vill stå för. Men Uppsalahem har fantastiskt bra kvartersvärdar och fastighetsskötare. Det ska de ha stort plus för.

Enköpings Hyresbostäder har både en slogan och en värdegrund sammanfattad i fyra ord: Kvalitet, service, omtanke och trygghet.

– Man måste ständigt jobba med att få in orden i vardagsbeteendet så att de verkligen betyder något för medarbetarna, säger vd:n Jennie Sahlsten. 

Fakta: Så har vi gjort

Hem & Hyra har gått igenom hemsidor och års­redovisningar för att se om de kommunägda bostads­bolagen i Södermanlands, Västmanlands och Uppsala län samt Norrtälje har slogans, värdeord eller visioner i mycket kort format som beskriver företagens själ och hur de själva vill uppfattas.

Läs också Missarna i flyttstädningen stod Sara dyrt: ”Visste inte ens att man kunde dela fönstren” Pappan hamnade i fängelse – hyresvärden ville vräka barnfamiljen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.