Annons

Majoriteten av de kommunala bolagen har slogans

Uppsala Uppsalahem betonar sin handlingskraft medan Enköpings Hyresbo­städer erbjuder rum för livet. Hem & Hyra har tittat närmare på hur hyres­värdarna själva vill uppfattas.

De flesta allmännyttiga bostadsföretagen i Mälardals­länen Södermanland, Uppsala och Västmanland beskriver sig själva med en slogan, några värde­ord eller en kortfattad vision. Trygghet, närhet och hemkänsla är vanliga kärnvärden som lyfts fram, gärna med inslag av ord­lekar i formuleringarna.

– Slogans är bra. De gör det lättare att implementera de värden företaget vill stå för. Har man ingen ”tagline” tyder det på att man inte riktigt vet vad man vill, säger Bengt Håkansson på Brand Clinic, en av Sveriges mest kända varumärkes­experter.

Läs ocksåMissarna i flyttstädningen stod Sara dyrt: ”Visste inte ens att man kunde dela fönstren”En tudelad bild. Den till vänster föreställer en hand i en grå handske som torkar av en spis med en turkos trasa. Den till höger är en bild på en faktura från Uppsalahem, med namn och lägenhetsnummer etc är överstukna med svart tuschpenna.

Vad utmärker en bra slogan?

– Den uttrycker något begripligt som man också kan stå för.

Bengt Håkansson är förvånad över att de kommunägda bostadsföretagen inte betonar allmännyttan och sitt samhällsansvar ännu tydligare.

Annons
Läs ocksåPappan hamnade i fängelse – hyresvärden ville vräka barnfamiljenEn tudelad bild. T v en bild på entrén till Uppsalahems kontor. En ljusgul fasad, en trappa upp till entrén med ett svart räcke. Över porten står det Uppsalahem, likaså på en skylt på väggen till vänster i bilden. Bilden till höger föreställer Kriminalvårdens huvudkontor i Norrköping. Längst fram en skylt där det står Kriminalvården samt deras logga. I bakgrunden en gråvit byggnad i vinkel. En innergård med en grön gräsmatta och en grön buske.

– Allmännyttorna – tråkigt ord – kan göra skillnad och borde vara angelägna att tala om det, säger han.

Uppsalahem har tre ledstjärnor som företaget försöker leva efter: Handlingskraft, engagemang och målfokus. Men lever bolaget upp till dem?

Både ja och nej, säger Anna-Lena Göransson som bor på Kvarngärdet och är aktiv i den lokala hyresgästföreningen i området.

Läs ocksåHäng med på en guidad tur i folkhemmets spår: "25 barn i samma trappuppgång"

Anna-Lena känner väl till de olika deviser som Uppsalahem, hennes hyresvärd, använder i olika sammanhang. Men hon menar att företaget i vissa fall lovar mer än det kan hålla.

– Gör man en felanmälan får man aldrig en återkoppling. I det fallet stämmer inte det de vill stå för. Men Uppsalahem har fantastiskt bra kvartersvärdar och fastighetsskötare. Det ska de ha stort plus för.

Annons

Enköpings Hyresbostäder har både en slogan och en värdegrund sammanfattad i fyra ord: Kvalitet, service, omtanke och trygghet.

– Man måste ständigt jobba med att få in orden i vardagsbeteendet så att de verkligen betyder något för medarbetarna, säger vd:n Jennie Sahlsten. 

Fakta: Så har vi gjort

Hem & Hyra har gått igenom hemsidor och års­redovisningar för att se om de kommunägda bostads­bolagen i Södermanlands, Västmanlands och Uppsala län samt Norrtälje har slogans, värdeord eller visioner i mycket kort format som beskriver företagens själ och hur de själva vill uppfattas.

Läs också Solel sänker elräkningen – för hyresvärden Uppsalahem lät hus förfalla i väntan på rivning eller renovering – nu tvingas de rusta dem för 15 miljoner

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.