”Man måste kunna få sova” – bilmusiken en terror för Magnus men polisen är bakbunden
Bilar med bakluckor eller takboxar fullproppade med högtalare. Musik som får fönsterrutor att skallra och väggarna i lägenheten att vibrera.
Problemet med extremt hög musik från A-traktorer och bilar har vuxit sig allt större under flera år – och det är i hög grad kommunerna i polisens region Bergslagen (Dalarnas, Värmlands och Örebro län) som är drabbade. Under den gångna sommaren har störande musik varit en av de saker som man ringt mest om till polisen i Bergslagen.
Bilmusiken beskrivs ofta som ett landsortsproblem men störningarna finns även i större städer. Det kan örebroaren Magnus Bertelsen intyga.
Hem & Hyra träffar honom en fredagskväll i september och han ska upp halv sex på lördagsmorgonen för ett extrapass på Universitetssjukhuset. Han vet redan nu att nattsömnen kommer att bli störd av oljudet från gatan. Onsdag, fredag och lördag är det full fart sommartid.
– I natt funderar jag på att ha öronproppar, men då sover jag oroligt för att jag är rädd att inte vakna av alarmet, säger han.
Bor på 14 våningen – störs ändå
Magnus bor 14 våningar upp, ändå får ljudet både säng och väggar att vibrera. Han spelar upp ett klipp där det låter som att någon har fest i rummet intill, trots att fönstren mot gatan är stängda.
Magnus vill inte framstå som en gnällspik och han älskar verkligen folklivet i stan. Men kommentarer som att den som bor i city får tåla lite stök ger han inte mycket för.
– Det är bullshit, man måste kunna få sova fast man bor i en stad. Jag älskar när det händer saker – festivaler, marknader och ungdomsdisko. Det är härligt, men musiken från bilarna är något helt annat.
Det är framför allt under sommarhalvåret som folk har fått vänja sig vid att få nattsömnen störd av musik som pumpar ut över omgivningen. Inför årets ”säsong” tog polisen i region Bergslagen fram ett så kallat metodstöd för att kunna hantera de här störningarna.
Det är egentligen inget revolutionerande utan handlar till stor del om att gå igenom vilka lagar och förordningar man kan tillämpa vid de här situationerna. Tanken är också att polisen i regionen ska arbeta på samma sätt, samtidigt som det ger signalen att myndigheten tar störningarna på allvar.
Problemet är att det oftast inte finns så mycket polisen kan göra, mer än att se till att ungdomarna (det är oftast yngre personer det rör sig om, 18-25 år) försvinner från platsen. Det finns få åtal och ännu färre fällande domar mot någon som spelat musik för högt.
Vill ha lagändring
Liksom många av sina kollegor efterlyser därför Anders Modén, kommunpolis i Mora, en lagändring. Föraren bör göras ansvarig för det som sker i fordonet.
I dag finns inget föraransvar vilket gör det svårt att bevisa brott. Alla som sitter i en bil – förare och passagerare – kan styra musiken via mobilerna och blåtandsfunktionen.
– Med en lagändring kan vi bötfälla föraren på plats. Det är viktigt med en snabb konsekvens, just för att det är ungdomar. En lagändring skickar även en viktig signal till medborgarna – att det här är ett beteende som inte accepteras av samhället, säger Anders Modén.
Föraransvaret löser dock inte problemet när ungdomarna festar på exempelvis en större parkering och ingen sitter i bilen. Något som är mycket vanligt.
Ändrade lagar är heller inte tillräckligt, understryker Modén. Polisen måste fortsätta med det förebyggande arbetet för att få till en attitydförändring hos ungdomarna, och här krävs att flera samhällsaktörer ställer upp.
Han får medhåll av kriminologen Lina Wilund som har skrivit en c-uppsats om den störande musiken, med fokus på lokalpolisområde Mora 2017-2019.
– Grundproblemet löser man inte med vare sig metodstöd eller lagändringar. Det som krävs är en normförändring där hela samhället hjälps åt – företagare, kommuner, skolor, fastighetsägare. De som spelar så här högt måste få veta att de stör, säger Lina Wilund.
Meningslöst ändra i föreskrifter
Det finns kommuner som har ändrat eller funderar på att ändra i de lokala ordningsföreskrifterna för att komma åt problemet. Förebilden är just Mora som 2016 skrev in ett förbud mot störande musik i bostadsområden och på offentliga platser.
Men sanningen är att förbudet varit tandlöst. Inte en enda person har fått böter med stöd av dessa föreskrifter.
Förklaringen: Det brott som är i särklass vanligast förekommande i det här sammanhanget är när man dricker alkohol på platser där kommunerna förbjudit det.
Det i sin tur beror på att det är allmänt accepterat över hela landet att man inte kan dricka alkohol var som helst i en stad. Dessutom är det här ett brott som är lätt att bevisa.
– Polisen ser ju att det är just du som dricker ur flaskan där på torget, säger Andreas Nordström som är jurist vid polisen i region Bergslagen.
Han menar att det kommunerna kan göra är att reglera trafiken genom att stänga av gator med mera. Däremot är det ingen idé att ändra i de lokala ordningsföreskrifterna.
– Jag har väldigt svårt att se att kommunerna kan komma på en skrivning som kan komma åt de här situationerna med störande musik, säger Andreas Nordström.
Tror på samtal – inte förbud
Eva-Lisa Helander Karlsson bor i Arvika som är den ort där flest kontaktat polisen angående de störande bilarna under den gångna sommaren. Hon är en av dem som kontaktat polisen – och inte bara polisen utan även kommunen och politiker.
– Det värsta för mig är avgaserna i sovrummet. Det stör mig mer än musiken. De börjar ju köra på dagen och sedan kör de ”varvet” till morgonen därpå. Det blir lite äckligt när lägenheten fylls av avgaser och man ska försöka sova i det. Men jag vet ju att många andra tycker att musiken är det värsta, säger Eva-Lisa.
Även i Arvika har man infört föreskrifter så att centrum stängs av nattetid i ett försök att komma till bukt med problemet. Det tycker Eva-Lisa visserligen är bra, men hon hade ännu hellre velat få till ett möte eftersom hon tror att det som verkligen behövs att man börjar tala med varandra.
– Jag hade ett förslag att vi skulle samlas och prata: hyresgäster, ungdomar och kommunen. Men det blev inte så utan man stängde av stan i stället. Förbud leder bara till ännu större motsättningar och det är aldrig bra. Jag tror att vi kan komma fram till saker gemensamt om vi skapar förståelse. Därför hoppas jag fortfarande att vi kan träffas och prata, säger hon.
Motorklubben får skulden
I Lindesberg finns motorklubben SHRA som varje år arrangerar bilträffen Vårmönstringen, där i första hand gamla fina amerikanska bilar visas upp. Då samarbetar SHRA med polisen och vid en viss tidpunkt på kvällen stängs stan av.
Men spontancruisingarna – som saknar en regelrätt arrangör, man gör upp på sociala medier om att träffas på en viss plats – kan pågå till morgontimmarna. I Lindesberg var det flera sådana händelser under sommaren och då hörde folk av sig till SHRA och klagade på buslivet och den höga musiken.
– En del personer tror att vi är med och arrangerar, men vi har absolut ingenting med det här att göra, säger Jonathan Pettersson, vice ordförande i SHRA.
Liksom på många andra ställen är den höga musiken i Lindesberg ett problem som återkommit i princip varje helg den här våren och sommaren. Enligt Jonathan Pettersson rör det sig i första hand om yngre personer, 15 till 35 år, som åker runt i vanliga bilar eller A-traktorer.
– Man kan säga att de spelar för Lindesberg med omnejd.
Det här beteendet har väl inget med raggarkulturen att göra?
– Nej, det har det inte även om det finns några få procent – jag brukar kalla dem ”Ronny och Ragge-raggare” – som gillar det här svineriet.
Normalt hålls Vårmönstringen i maj men på grund av coronan sköts den först upp till den 5 september för att sedan ställas in helt. När det blev klart att arrangemanget inte skulle bli av alls dök det upp planer på sociala medier om att ändå åka till Lindesberg och cruisa.
SHRA kallades till ett möte med kommunen och polisen och föreningen gick sedan ut och vädjade på sin Facebooksida om att inte spontancruisa i Lindesberg, vare sig den helgen eller resten av året.
Då tog det fart ordentligt. Flera medier hörde av sig och inlägget har delats över 800 gånger.
– Det är många som har hört av sig direkt till mig och sagt att det är bra att vi har tagit upp det här problemet, säger Jonathan Pettersson.
Vingåker och Katrineholm undantagen
I Sörmland är musikproblemet inte alls lika utbrett. Undantaget är Katrineholm och Vingåker, enligt kommunpolisen Johnny Onbiner.
Nästan varje helg under sommaren förekommer det någon form av bilträff i de två kommunerna där musiken dånar ut över omgivningen. Antingen samlas man i centrum eller i utkanten av städerna.
– Framåt två-tre på natten brukar det bli tyst, säger Johnny Onbiner.
I de andra Sörmlandskommunerna är bilmusiken generellt sett inget större bekymmer. Frågan är varför Vingåker och Katrineholm sticker ut.
– Jag tror det beror på att det är landsbygdskommuner där det finns en etablerad moped- och A-traktorkultur, säger Johnny Onbiner.
I de två kommunerna har politiker och tjänstemän diskuterat hur man ska komma tillrätta med musikplågan. Det tycker Onbiner är bra. Samtidigt understryker han att ungdomarna måste erbjudas alternativ, till exempel någon plats där de kan samlas.
– Det går inte att bara göra motorintresserade ungdomar till sina fiender.
I Eskilstuna är problemet ”punktvis förekommande” enligt kommunpolisen Thomas Bergqvist:
– Vi har inga raggarrundor där folk åker långsamt och spelar hög musik ständigt och jämt. Däremot finns det platser som motorburen ungdom i framför allt A-traktorer samlas på. Oftast handlar det om större parkeringar.
Fotnot: Cruising är ett engelskt ord som åsyftar segling, motorcykel- eller bilåkning för nöjet av själva färden, och där något mål för färden sällan finns. Källa: Wikipedia
Filmen är från 2017.
Läs också: Hyresgäster störs av musiken från raggare