”Man ska väl inte behöva ha paraply på toaletten”
Marjatta Pulkka har bott i lägenheten på Karlhovsvägen i Södertälje sedan 2008. Sedan dess har hon också haft problem med att det inte går att dela på köksfönstret och göra rent. Ett annat problem är att köksfönstret åker upp av sig själv när det blåser.
– Det är så skitigt att man kan odla potatis mellan glasen. Jag har haft flera vaktmästare här som sagt att det måste bytas, men inget händer, säger hon och visar upp en kartong som hon har pressat ner för att hålla fönstret på plats.
Men hon har flera problem som inte åtgärdats av Rikshem. Före jul upptäckte hon en stor vattenfylld blåsa i toalettaket. Det droppade röd vätska från taket när hon gick på toaletten.
– Det var jättekonstigt och man fick ju skynda sig för att inte bli helt blöt säger hon.
PROBLEM MED VÄRDEN? Klicka här för att gå med i FB-gruppen Värsta värden.
Hon berättar att hon ringde Rikshem flera gånger och felanmälde, de var trevliga i telefon men inget hände.
– Jag sa att man ska väl inte behöva ha paraply när man går på toaletten.
Efter ett tag tröttnade hon och frågade om inte grannen kunde hjälpa henne och ringa. Då kom de direkt, enligt Marjatta Pulkka.
Ytterligare brister hon felanmält utan att det åtgärdats är överlåset på dörren som inte går att vrida om och att det var mellan 16-19 grader i lägenheten i januari.
– När det gäller låset sade de att det var jag som var ansvarig för att laga det, men det satt här när jag flyttade in och måste ju ingå i hyran. Sedan var jag tvungen att köpa ett el-element för att få det varmt. Det slutade med en elräkning på 1 000 kronor för januari. Det är mycket för en pensionär.
Huset ägdes tidigare av en privatvärd men köptes av Rikshem för några år sedan. Enligt Marjatta Pulkka blev det sämre med Rikshem som ägare.
– Det känns som jag inte blir behandlad som en människa av Rikshem. Det är motbjudande att ringa så många gånger utan att få hjälp, säger hon.
Rikshem gick nyligen ut med ett nyhetsbrev där det står ”Vi har arbetat mycket med att syna våra fastigheter, att finnas mer ut i våra områden och att så snabbt som möjligt återkoppla och åtgärda fel när du gjort en felanmälan med mera”.
– Det låter bra men det stämmer inte, säger hon.
Hon ger inte heller mycket för Rikshems brev med ett stort rött hjärta, där hyresgästerna uppmanas gå in på internet och göra sina ärenden på Mina sidor.
– De skickar kärleksbrev, men jag hade hellre fått hjälp med felen.
Frida Löwengren, kommunikatör på Rikshem svarar så här på frågan varför bristerna i lägenheterna inte åtgärdas.
– Jag har varit i kontakt med mina kollegor i området som direkt tog kontakt med hyresgästen och bokade in ett möte. Det är tråkigt när någon av våra hyresgäster har upplevt det på det här sättet. Vi vill att våra boende ska känna att vi finns där och att alla felanmälningar som inkommer till oss hanteras korrekt. Här verkar någonting ha fallit mellan stolarna. Jag vet att de har bokat in ett möte redan idag så vi kommer göra eventuella åtgärder så snart som möjligt, skriver hon i ett mejl.
När ska bristerna åtgärdas?
– Takarbeten och låsbyte kommer att hanteras av respektive entreprenör och utförs alltså inte av teknikern på plats vilket vi informerat hyresgästen om i fredags. Arbetena kommer att ske under veckan men exakt tid är inte bekräftat ännu.
Så ni kommer att se till att sjutillhållarlåset och de andra sakerna fixas?
– Ja precis! Det ska åtgärdas av respektive entreprenör under veckan.