Många frågor kring tv-utbud
Britt Joklint bor med sin man hos Familjebostäder på Grevegårdsvägen i Tynnered. Paret tittar inte så mycket på tv, men ville ändå vara förberedda inför nedsläckningen av kabelnätet som enligt de första buden skulle inledas i februari i år. Därför beställde de ett kanalpaket från leverantören Comhem för något halvår sedan.
– Familjebostäder har ju tjatat, ”glöm nu inte att det släcks ned”. Vi har tagit exakt samma utbud som vi hade tidigare, via hyran. Inte en kanal till. Men det kostar oss 249 kronor i månaden, säger Britt Joklint.
Därför är hon och maken, liksom många andra, intresserade av att utnyttja erbjudandet om 10–12 kostnadsfria kanaler via hyresvärden. Men informationen från värden har hittills inte gjort dem mycket klokare. Exempelvis är Britt osäker på om hon nu måste säga upp det nya avtal de valt, för att värdens erbjudande ska gälla. Dessutom retar det henne att behöva lägga ytterligare tid på tv-strulet.
– Jag ska ju inte behöva jobba med en sak som jag inte själv har orsakat. Jag vill ha kvar det avtal jag har nu. Men jag vill ha kompensation för det jag lägger ut, säger hon.
Britt och hennes man, som båda är pensionärer, har fått mycket hjälp av sina barn kring tekni-ken. De har i sin tur sedan själva kunnat hjälpa oroliga grannar.
– Och nu kommer detta med att man ska säga upp. Jag väntar bara på att de ska komma och ringa på, helt upprivna. Det här orsakar mycket ångest för de äldre, säger Britt.