Många hyresgäster drabbade av vattenskador
När en Linköpingsbo kom hem efter att ha varit bortrest några dagar var det fullt med vatten på köksgolvet. Golv och tapeter var förstörda. Han är bara en av ett flertal hyresgäster som de senaste dagarna kontaktat Hyresgästföreningen i Linköping efter att ha drabbats av vattenskador.
– Att så många drabbas nu beror helt och hållet på vädret, säger Lena Andersson, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.
– Det verkar som om stuprännorna är igentäppta av is på många håll. När snön smälter på taken letar sig vattnet fram där det kan.
Hon konstaterar att det kan vara svårt för hyresvärdarna att förutse var problem kan uppstå och att de ofta inte upptäcks förrän det är försent.
– I vissa fall kan takkonstruktionen vara orsaken och då kan man tycka att värdarna borde byta tak. Men det är dyrt och det är inte så ofta som vädret är så här extremt så en del väljer nog att chansa. Och just nu går det inte att göra några takreparationer, eftersom det är fullt med is och snö, säger Lena Andersson.
Den som drabbas av vattenskada ska kontakta sin hyresvärd så fort som möjligt.
– Det är jätteviktigt, så att skadan kan begränsas.
Värden är skyldig att renovera lägenheten efter en vattenskada, om det behövs. Däremot är värden inte skyldig att ersätta möbler eller andra personliga ägodelar som förstörts.
– Det får man ta genom sin egen hemförsäkring. Men man kan ju alltid diskutera med värden om det finns möjlighet att få ersättning för självrisken.
Om en lägenhet blir helt eller delvis obeboelig kan man få tillbaka en del av hyran i efterhand.
– Men det är viktigt att man fortsätter betala sin hyra som vanligt tills allt är utrett, säger Lena Andersson.