Annons

Många ville prata boende på Myrtuvan

Trollhättan "Det finns fortfarande mycket som kan förbättras för hyresgästerna hos APF på Myrtuvan i Trollhättan". Det konstaterar Ulrika Ahlberg efter att Hyresgästföreningen ha varit på plats.
Foto: Ulrika Ahlberg/Nils-Olof Larsson
Hyresgästföreningen med Ulrika Ahlberg i spetsen jobbar för att öka hyresgästernas inflytande över sitt eget boende på Myrtuvevägen i Trollhättan.

En strid ström av hyresgäster kom för att tala boende när Hyresgästföreningen slog upp sitt tält mellan husen på Myrtuvevägen på Sylte i Trollhättan. Flera hade bekymmer. Ofta handlar det om svårigheten med att få saker och ting åtgärdade. Att de felanmäler till hyresvärden APF men att de sedan inte händer något.

– Men det fanns även de som var nöjda med sitt boende, säger Ulrika Ahlberg, kommuncoach på Hyresgästföreningen.

Läs ocksåChristinas tålamod tröt när torktumlaren inte gått på ett halvår

I höstas som var tidningsrubrikerna om kvarteret Myrtuvan både stora och svarta. Hem & Hyra berättade om en hyresgäst som tvingats leva med uppbrutet parkettgolv i tre månader. Och efter medieuppgifter om att hyresgäster hotats med vräkning om de talade med media om sina hyresproblem höll Hyresgästföreningen öppet hus.

Annons

Därefter har Hyresgästföreningen fortsatt jobba för att förbättra situationen för hyresgästerna i APF:s lägenheter.

– I februari gick runt och knackade dörr i området. Vi hade med oss ett antal enkätfrågor och bad hyresgästerna att svara på hur de upplevde sitt boende. Då såg vi ju också med egna ögon hur illa det såg ut i flera av trapphusen, säger Ulrika Ahlberg.

Läs ocksåHyresgästföreningen agerar på Myrtuvevägen i Trollhättan

På plats i tältet fanns förutom Ulrika Ahlberg även juristen Pehr Hasslöf samt folkrörelseutvecklare Marie Sundberg. Deras uppdrag var dels att upplysa hyresgästerna om sina rättigheter och skyldigheter, dels att få engagerade hyresgäster att gå samman för att gemensamt försöka få till en bättre dialog med hyresvärden.

Annons

– Jag talade med tre hyresgäster som förhoppningsvis kan bilda en arbetsgrupp. Nu vill jag att de skriver ner fem punkter som de tycker är särskilt viktiga att hyresvärden APF tar tag i. Då kan jag hjälpa dem att boka ett samrådsmöte med värden för att få igång ett fungerande boinflytande, säger Ulrika Ahlberg.

Fakta: APF Management AB

Grundades 2010 och har verksamhet i Västsverige med uppdrag för fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och investerare.

Har fastigheter i Skövde, Trollhättan, Uddevalla, Vara, Vänersborg, Brålanda, Lidköping och Svanesund.

Erbjuder ekonomisk- och teknisk fastighetsförvaltning, projektledning, uthyrning samt fastighetsskötsel.

Erbjuder även konsulttjänster som omfattar fastighetsrelaterade analyser, värderingar, underhållsplaner och besiktningar.

Källa: APF Management AB

Läs också Uppbrutet golv i över tre månader

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.