Marcel och hans grannar utan varmvatten i fem månader: ”Sådana människor ska inte äga hyreshus”

Tomelilla Råttor, trasiga fönster, inget varmvatten. Marcel Alm stod till slut inte ut och flyttade. Kaoset har pågått i sjutton år men hyresvärden duckar all kritik. "Det är förhållanden som är helt oacceptabla", säger miljöinspektören Helena Ländin.
Den förra hyresgästen Marcel Alm var en av de som drabbades när varmvattnet slutade fungera i Patrik Jörnklevs hus i Tomelilla.
Foto: Anders Paulsson
Tre månader efter att Marcel Alm och hans sambo hade fått nycklarna till sin nya lägenhet försvann varmvattnet.

En annons på Facebook ledde Marcel Alm och hans blivande sambo rätt i jakten på en bostad. Så såg det i alla fall ut. Men om paret hade vetat vad de vet idag hade de aldrig klickat på annonsen.

– Det skulle bli ett lyckomoment för oss men blev det motsatta, säger Marcel Alm.

Läs ocksåKlaga på hyresvärden? Gör så här om du får problem i bostaden!Slumvärdarnas paradis.

Femrummaren i Tomelilla på Österlen verkade perfekt för paret och deras respektive barn. Vad de inte kände till var alla problem som i många år hade omgärdat mannen som äger huset. I maj förra året fick de nycklarna och snart stod familjen utan varmvatten.

– När jag väl googlade värden poppade det upp rätt mycket. Vi förstod att det hade varit problem med mögel i vår lägenhet tidigare. Men då var det för sent, säger Marcel Alm.

Hem & Hyra kan nu avslöja hur Marcel Alms hyresvärd systematiskt har mittskött sina hus i årtal utan att någon har kunnat stoppat honom. Hyresgäster vittnar om råttor, okända personer som sover i källaren, kalla lägenheter och hur de tvingas duscha hos släkt och vänner. Under hela hösten har de varit utan varmvatten.

Läs ocksåAnvände för mycket varmvatten – bevis för svartuthyrning hävdar värdenHand som känner på vatten som rinner ur en kran och MKB:s logga.
Huset på hörnet av Brogatan/Östergatan mitt i Tomelilla som Patrik Jörnklev äger.
Det är ett vackert hus mitt i Tomelilla men skenet bedrar. Inget blev som Marcel Alm och hans sambo hoppades när de flyttade in.

Hyresgäster larmade redan för sjutton år sedan

Redan år 2008 kom de första signalerna om att allt inte stod rätt till. Desperata hyresgäster vände sig då till domstol och klagade på drag, kyla, och dörrar och fönster som inte gick att stänga.

Genom åren har Hyresgästföreningen drivit flera ärenden mot värden. Och kommunens miljöförbund har återkommande krävt åtgärder. Trots larmen har värden kunnat fortsätta att hyra ut.

– Men sådana människor ska inte äga hyreshus, säger Marcel Alm.

Läs ocksåHar använt för lite varmvatten – hyresgäst sedan 34 år kan vräkasBild över Västra hamnen och Malmö och en vattenkran.

 

Även Christian Borg, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, som har drivit fall mot värden i hyresnämnden, är kritisk.

– Hyresvärdens historik talar för sig själv och jag tycker att det är uselt att fastighetsägaren inte tagit sitt ansvar och löst de pågående problemen i fastigheten. Tillgång till varmt vatten är en grundläggande rättighet och jag tror inte att det nog går att beskriva hyresgästernas utsatta situation, säger han.

Christian Borg, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.
Christian Borg, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

Inget blev som paret hade hoppats på

Det har gått åtta månader sedan Marcel Alm och hans sambo flyttade in. Det som skulle bli starten på ett gemensamt liv förvandlades snart till en mardröm. Ingenting tycktes fungera normalt. Värden var svår att nå, tvättmaskiner trasiga, trapphuset ostädat. De hittade råttbajs i källaren och diskmaskinen gick sönder. I augusti slutade varmvattnet plötsligt att fungera.

– Det var min sambo som skulle duscha och så kom det bara kallvatten, säger Marcel Alm.

De felanmälde men till ingen nytta. Värden berättade att en värmeväxlare hade gått sönder och lovade att varmvattnet skulle vara tillbaka inom en vecka. Men inget hände. I stället riktade mannen kritik mot de boende: ”Det används kopiösa mängder varmvatten dagtid, därav problemet, nattetid fungerar det tyvärr bra. Det verkar som om alla är hemma dagtid, går ingen till skolan eller jobbar?”, skrev han i sms.

Marcel Alm, tidigare hyresgäst hos Patrik Jörnklev i Tomelilla.
Marcel Alm visar hyresvärdens sms där han ifrågasätter hyresgästernas varmvattenförbrukning.

– Det är helt irrelevant. Folk betalar dessutom kallhyra så alla står för sitt varmvatten. Han försöker vända på det som om det är hyresgästernas fel, säger Marcel Alm.

Paret fick duscha kallt, eller på jobbet, och disken blev knappt ren. Efter sex månader gav de upp och flyttade.

– Vi mådde dåligt rent psykiskt av att ha en sådan hyresvärd och sedan vara utan varmvatten. Det var helt orimligt och fungerade inte, säger Marcel Alm.

En annan tidigare hyresgäst är Adam Svensson, som flyttade in under sensommaren. För honom fick avsaknaden av varmvatten enorma konsekvenser.

–  Jag skulle ha mina barn varannan vecka men det gick inte. De kunde bara stanna enstaka nätter. De går på dagis och blev skitiga och jag kunde inte duscha dem, säger Adam Svensson.

Även han har idag lämnat huset.

Inget varmvatten i kranen i Patrik Jörnklevs fastighet.
Varmvattnet försvann i mitten av augusti i huset på Brogatan/Östergatan. Värden lovade gång på gång att det skulle komma tillbaka men inget hände.

Hyresvärdens kommentar: ”Tusen tack och hejdå”

Men vem är hyresvärden de pratar om?

Han har en bakgrund som mäklare, heter Patrik Jörnklev och bor med sin familj i en nybyggd villa i ett av Malmös ytterområden. Utöver Tomelilla äger han olika typer av fastigheter i andra skånska kommuner, däribland i Sjöbo och i Malmö. Även där har kommunerna hanterat ärenden kopplat till förvaltningen av hans hus. Han har varit verksam i bostadsbranschen i Thailand och hemma i Sverige har han längre tillbaka varnats av Fastighetshetsmäklarnämnden efter att ha dömts för bokförings- och skattebrott.

Hem & Hyra har återkommit till honom flera gånger. Dels för femton år sedan när Hyresgästföreningen krävde tvångsförvaltning på grund av obetalda fjärrvämefakturor, dels för sju år sedan när han pressades av kommunen att åtgärda fukt, mögel och misstänkt ohyra. Han lät sig aldrig intervjuas och beskedet är det samma idag:

– Jag är inte intresserad för ni har misshandlat mig så under 23 år i Tomelilla. Men nu är allting återställt så det kan du ju skriva. Samtliga hyresgäster har varmvatten. Tusen tack och hejdå, säger Patrik Jörnklev och avslutar samtalet.

Vi får aldrig veta vad han tänker om att barnfamiljer varit utan varmvatten i månader eller hur han ser på sin roll som hyresvärd.  Men på sociala medier beskriver han ett drömliv med resor till varmare länder under de kalla svenska vintermånaderna. Husen i Skåne ”sköter sig själva” och har ”bra hyresgäster”, skriver han, men backar sedan i ett sms till oss och menar att det inte handlade om just Tomelilla.

Förutom flerfamiljshusen äger Patrik Jörnklev ett par andra typer av fastigheter.
Förutom flerfamiljshusen äger Patrik Jörnklev ett par andra typer av fastigheter där ingen bor. Till vänster en gammal skola i Lövestad som fungerar som lager och till höger en övergiven villa utanför Tomelilla.

Råttbajs, olåsta dörrar och stora dammtussar

När vi besöker Patrik Jörnklevs båda flerfamiljshus i centrala Tomelilla står portarna olåsta, det är bara att kliva rakt in. Det är tydligt att det var länge sedan någon städade, på golven ligger grus och stora dammtussar. Där Marcel och Adam bodde är det lika kallt i trapphusen som utomhus, fönster är murkna, resterna från en trasig ruta ligger på golvet och det blåser rakt in. På båda adresserna finns tomma lägenheter som verkar vara lämnade vind för våg med olåsta dörrar, öppna för vem som helst att ta sig in. Vi ser råttbajs och får höra berättelser om missbrukare som tar sig in för att komma undan kylan, vilket skapar oro.

Råttbajs i trapphuset och ett trasigt englasfönster i ett av trapphusen.
Vi hittar råttbajs i trapphuset och genom ett trasigt fönster blåser det rakt in i ett av trapphusen på Brogatan/Östergatan.

Hyresgästerna vi möter vill inte träda fram med namn. De är rädda för att förlora sina hem. Liksom i andra slumhus som vi tidigare rapporterat om har många skulder och låga inkomster som gör det svårt att söka andra lägenheter. I värsta fall riskerar de att hamna på gatan.

En hyresgäst berättar att hon både duschar och tvättar hemma hos sin mamma.

– Jag har fått koka upp vatten för att kunna diska. Hyresvärden gör ingenting. Det är för jävligt. Hade jag kunnat flytta hade jag gjort det direkt, säger hon.

En annan hyresgäst åker flera mil, till en släkting, för att familjen ska kunna duscha. Och de värmer upp ett rum i taget i den utkylda fastigheten för att spara pengar. Värmefakturorna slutar trots det på mellan tre och fyratusen i månaden.

Ytterligare en annan boende har gett upp.

– Vi har inget varmvatten, ingen värme och häromdagen stängde de av vattnet utan att säga till. Vi ska flytta för vi orkar inte mer.

Portar och dörrar står olåsta i huset på Brogatan/Östergatan.
Portar och dörrar står olåsta i huset på Brogatan/Östergatan. Vem som helst kan ta sig in och en hyresgäst berättar att folk sover i källaren.

Risk för människors hälsa

Kommunens miljöförbund är kritiska. Missförhållandena är så allvarliga att det finns risk för människors hälsa. Bristen på varmvatten kan leda till att det sprids farliga legionellabakterier. Så sent som i slutet av förra året undersökte miljöförbundet därför möjligheterna att kräva tvångsförvaltning och beslutade i höstas om tre förelägganden på vardera 10 000 kronor i vite kopplat till kyla och avsaknaden av varmvatten. Med lagens hjälp försöker man tvinga hyresvärden att åtgärda alla fel och brister.

– Det här är en problemfastighetsägare och vi jobbar så hårt vi kan med detta. Vi har varit på plats i en av fastigheterna tio gånger på tre månader, säger Helena Ländin, miljöinspektör på Ystad-Österlenregionens miljöförbund.

Förtvivlade hyresgäster har under inspektionerna vittnat om sin situation. Och under hösten visade miljöförbundets mätningar att varmvattnet var 11 grader i huset på Östergatan/Brogatan. Inomhustemperaturen låg på under 18 grader.

– Det är förhållanden som är helt oacceptabla, särskilt med tanke på att det även bor barn där, säger Helena Ländin.

 

Värden är inte ensam om att överge sina hyresgäster. I granskningen ”Slumvärdarnas paradis”, från i höstas, kunde Hem & Hyra tillsammans med SVT Nyheter visa hur oseriösa hyresvärdar i hela landet struntar i sina hyreshus, utan konsekvenser. Lagen räcker inte till och vem som helst kan bli hyresvärd. Problemen kan pågå i åratal när värdarna antingen duckar eller överklagar myndigheternas beslut. Det är något som även miljöförbundet känner igen.

– Han är en svår man att nå. Vi har varit tvungna att anlita delgivningsfirmor som också har haft svårt att få tag på honom. Den här typen av ärenden tar lång tid men man måste försöka på alla sätt, annars kommer de undan, säger Jon Hall, också han miljöinspektör på Ystad-Österlenregionens miljöförbund.

Vad händer nu?

Samtidigt som snaran dras åt för värden har han överklagat miljöförbundets krav. Också kommunen har via värden fått uppgifter om att varmvattenberedare nu ska vara installerade hos drabbade. Men frågan är vad som händer med de andra problemen: kylan, smutsen och ohyran.

Marcel Alm och hans sambo har nu fått en ny lägenhet hos en privat hyresvärd som tar sitt ansvar.
Marcel Alm och hans sambo har nu fått en ny lägenhet hos en privat hyresvärd som tar sitt ansvar.

För den tidigare hyresgästen Marcel Alm och hans sambo löste sig allt till slut. De fick en ny bostad hos en fastighetsägare som tar mer ansvar. Men han kan inte sluta tänka på gamla grannar som inte har haft samma tur och som fortfarande hyr av Patrik Jörnklev.

– För oss är det som dag och natt. Hyran är lägre, allting fungerar, vi har varmvatten och hyresvärden kommer om det är problem. Men jag tycker synd om dem som bor kvar. Det är ändå människor som vi pratar om. Det är jävligt tråkigt, säger Marcel Alm.

Fakta: Problem med hyresvärden? Följ vår checklista!
  • Om du har problem i din bostad är det i första hand till din hyresvärd du ska vända dig. Hyresvärden är skyldig att laga fel och fixa brister. Det står i hyreslagen. Om hyresvärden struntar i din felanmälan finns det en rad vägar du kan ta.
  • Dokumentera och ta bilder eller filma det som är problem. Det kan handla om allt från ohyra och mögel till ett trasigt golv. Det är viktigt att du har dokumenterat alla skador och brister om du ska driva ett ärende mot värden. Bilderna kan komma att användas som bevis om du vill har ersättning eller hyresnedsättning.
  • Du kan vända dig till hyresnämnden. Det kostar inget och hyresnämnden kan ställa krav på värden att fixa felen, genom ett så kallat åtgärdsföreläggande. Ett sådant kan även kopplas till vite eller böter.
  • Har du brister som innebär fara för din hälsa, som mögel, och din hyresvärd inte hjälper till ska du vända dig till kommunens miljö- och hälsoskyddsenhet. De inspekterar och kan ställa krav på hyresvärden som han eller hon måste följa. Eftersom det enligt Miljöbalken är fastighetsägarens ansvar att underhålla och sköta huset så att de som bor där inte får besvär eller blir sjuka på grund av brister.
  • I miljöbalken står det att en bostad ska ge skydd mot värme, kyla, drag, fukt, buller, radon, luftföroreningar och andra störningar som kan vara en olägenhet för människors hälsa.
  • Om hyresvärden inte agerar kan du kontakta Hyresgästföreningen. Är du medlem där kan du få hjälp.
  • Ibland ansöker Hyresgästföreningen eller kommunen om tvångsförvaltning. Det sker i de allra värsta fallen, som i det här exemplet från Borås. Går det igenom tvingas hyresvärden att lämna över hela ansvaret för fastigheten till någon annan som då sköter huset i stället.
Fakta: Vet du mer? Tipsa oss om slumvärdarna där du bor!
"De har under lång tid på ett ambitiöst och välinitierat sätt bevakat bostadsfrågor i Malmö med omnejd," står att läsa i nomineringen till Publicistklubben södras stipendium som tilldelas Kristina Wahlgren och Anders Paulsson, reportrar på Hem och Hyra.
Kristina Wahlgren och Anders Paulsson, reportrar på Hem & Hyra i Malmö.

Vi granskar bostadssverige. Bor du hos en slumvärd i Skåne som struntar i reglerna eller till och med bryter mot lagen?

Kontakta Hem & Hyras Malmöreportrar med ditt tips:

anders.paulsson@hemhyra.se

kristina.wahlgren@hemhyra.se

Fakta: Tomelilla på Österlen - här finns Patrik Jörnklevs hus!
Grönegatan 4, ett av Patrik Jörnklevs hus i Tomelilla.
Grönegatan 4, ett av Patrik Jörnklevs hus i Tomelilla.

Patrik Jörnklev äger två flerfamiljsfastigheter i centrala Tomelilla men har även mindre fastigheter: småhus och fastigheter som är taxerade som industrifastigheter som han äger själv eller genom något av sina bolag. Hans företag har ytterligare ett mindre antal småhus i bland annat Malmö, Sjöbo, Kivik, Tjörnarp och Lönsboda.

Tomelilla kommun driver fler ärenden mot Patrik Jörnklevs företag. I ett fall har en industritomt mitt i Tomelilla förvandlats till ett ”upplag”. Byggnadsnämnden vill att Jörnklevs företag får tre månader på sig att städa upp och 70 000 kronor i böter, men det är ännu inte beslutat. I ett annat fall handlar det om ett fönsterbyte utan bygglov i hyreshuset på Grönegatan 4. I beslutsunderlaget till byggnadsnämnden framgår att Patrik Jörnklev ska återställa fönstren och betala 150 000 kronor.

Vy över Tomelilla i Skåne.

Tomelilla är en landsbygdskommun med knappt 14 000 invånare. Utöver centralorten Tomelilla, en gammal järnvägsknut, där de allra flesta invånarna bor finns även en rad med byar. Den stora majoriteten, 63 procent, lever i ägda småhus och endast 15 procent av hushållen finns i hyrda lägenheter i flerbostadshus. Tomelilla ligger på Österlen i östra Skåne och i kommunen finns sevärdheter som Brösarps backar, sommarlandet Tosselilla, Hasse och Tage-museet samt Christinehofs slott.

 

Läs också Kalla element, inget varmvatten: Yvonne gav upp och flyttade – värden riskerar vite på 50 000 i månaden Om varmvattnet strular kan du ha rätt till sänkt hyra – Marita fick tillbaka 20 procent

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.