Margareta slutar efter 30 år på Hyresgästföreningen
Vilka arbetsuppgifter har du haft genom åren?
Jag har varit assistent med lite olika benämningar. Motsvarande vad som idag skulle kallas verksamhetsassistent och kommunikationsassistent. Allt eftersom organisationen har förändrats så har även arbetet varierat och förändrats både vad gäller innehåll och arbetssätt.
Vad har varit roligast?
Förutom det övergripande att få arbeta i en viktig organisation med härliga människor, så är det nog då jag jobbat med layout och annat som handlar om att ”göra fint”! Och det är fantastiskt roligt att ha fått vara med om början på den digitala revolutionen!
Hur såg organisationen ut när du började?
Då fanns ingen region. Istället var det ganska självständiga föreningar som i vårt fall omfattade sex avdelningar (som idag benämns föreningar) i Uppland. LH hette kontaktkommitté och var inte lika formaliserade med egna stadgar som nu. All personal satt på Uppsalakontoret, men ombudsmännen (en titel som inte längre finns) bemannade även avdelningarnas expeditioner under vissa tider. Då var det fler generalister, nu fler specialister.
Vilka är de största skillnaderna då mot nu?
Då var i stort sett allt analogt, nu digitalt. Tippex var ens bästa vän! Jag skrev maskin från handskrivna manus. Flygbladen gjordes helt för hand innan de kopierades. De textades eller rubriksattes ibland med ”gnuggisar”. Jag hade en klippbok med bilder man kunde klistra in eller så tecknade jag själv. Och så är vi många fler kollegor nu. Då var vi ett 10-15-tal. Nu känner jag inte ens alla…
Vad ska du göra nu?
Det jag har gjort hittills fast lite mer. Sova, skapa, leka, lära, resa, umgås, jympa, promenera, plocka blommor och vad som faller mig in!