Mariam får inte flytta – har inte bott tillräckligt länge
Efter flera incidenter, bland annat en där fönsterrutor till familjens lägenhet krossades, vill Mariam inte längre bo på bottenvåningen. Hon vågar inte.
– Vi har två små barn. Jag orkar inte vara rädd hemma längre. Allt jag vill är att få en lägenhet högre upp, säger hon.
Familjen flyttade in i lägenheten i Skäggetorp i Linköping i november. Maryam upplever att det har varit en jobbig tid.
– Det är ofta ungdomsgäng utanför som bråkar och skriker. Vi har uteplats, men det känns inte bra att vara där.
När fönstren i två rum plötsligt krossades en kväll fick Mariam nog.
– Det var vid 22-tiden på kvällen. Jag och min man satt i soffan i vardagsrummet när det small till. Vi vet inte vem som gjorde det.
Hon kontaktade värden, Willhem, och begärde att få byta till en annan lägenhet, som inte ligger i markplan. Men hon fick beskedet att hon inte får flytta inom beståndet. Inte ännu.
– De sa att de har regler om att man måste ha bott minst två år innan man får byta till någon annan av deras lägenheter, säger Mariam.
Att hon förklarade situationen och den otrygghet hon känner hjälpte inte.
– De säger att det är bostadsbrist och att jag redan fått en lägenhet. Men jag trivs inte alls och mår dåligt hela tiden.
Nu överväger Mariam och hennes man att flytta till en helt annan stad, kanske Norrköping eller Finspång, där de bodde innan de blev Linköpingsbor.
– Men det är här vi har släkt och vänner, så helst vill vi kunna stanna.
Camilla Wigström, uthyrningschef på Willhem, väljer att besvara Hem & Hyras frågor per mejl. Hon förnekar att bolaget har en policy om att man måste bo i samma lägenhet minst två år för att få byta.
”Däremot önskar vi gärna att du ska ha bott i din lägenhet en längre tid innan ett byte kan bli aktuellt, men självklart finns det alltid undantag”, skriver hon.
Hur länge ”en längre tid” är specificeras inte.
Camilla Wigström skriver vidare att ”för oss är det naturligt att det uppstår behov av förändringar i boendet över tid och vi gör alltid vårt bästa för att möta de önskemål som finns”. Hon berättar också att Willhem, när man får kännedom om att en hyresgäst känner sig otrygg, börjar med att försöka ta reda på vad otryggheten beror på för att sedan utreda vad som kan göras åt den. Just det här ärendet säger hon sig inte känna igen.
Fotnot: Mariam har själv valt att inte ha med sitt efternamn i artikeln.