Annons

Matilda flyttade in till kaos

Bjuv Matilda Janzon fick betala 6 400 kronor i månaden för 35 kvadrat i Bjuv. Då ingick läckande fönster, folk som bodde i källaren och ett sopkrig.
Foto: Gry Ellebjerg
Matilda Janzon flyttade in i sin lägenhet förra sommaren men bor nu på en annan adress i Bjuv.

Huset på Södra Storgatan 3 byggdes 1918 och var en gång i tiden kooperativets flaggskepp i gruvstaden Bjuv. Huset var Konsums matbutik och utstrålade status och framtidstro. Idag är det ett hus som omges av sopor och förfall, lämnat till sitt eget öde.

När Matilda Janzon fick nycklarna förra sommaren var hon överlycklig. Hon hade bott hos två kompisar i en etta efter en separation. Det var trångt. Därför var lyckan total när hon hittade en lägenhet på Facebook. Men glädjen blev kortvarig.

Läs ocksåHuset i Bjuv – en regelvidrig kassako

– Det finns ingen ventilation. Jag är konstant trött och har mycket huvudvärk. På sommaren kan det bli upp mot 40 grader varmt här.

Hon kontaktade fastighetsvärden Dogar fastighets och recycling AB för att få hjälp med ventilationen och med det fönster som är felmonterat.

– Det regnar ju in. Jag kan inte åka bort utan att ha någon som snabbt kan komma hit och torka upp vattenpölarna.

Läs ocksåJamie fick ett hem till slut: "Jag gick runt och kände på saker för att försäkra mig om att det var mitt"En ung man i mörkblå jacka. rosa T-shirt och svarta mjukbyxor står i en port och håller upp dörren med högerhanden. Den andra har han i byxfickan. Dörren är vit och huset är ett grönmålat trähus. Han ler lätt och tittar i n i kameran. Rödlätt hår.
Det regnar in genom det här fönstret som är ditsatt upp och ned.

Enligt Matilda lovade ägaren att åtgärda bristerna men inget har hänt. Då ringde hon Hyresgästföreningen och det visade sig att Hyresgästföreningen har en förhandlingsordning på fastigheten (läs mer om det här) men inga hyror var förhandlade med dem sedan 2013. Matilda fick hjälp med att få ned hyran som sänktes till 3 950 kronor i november.

Annons

– Det är bra att hyran sänktes men tyvärr återstår alla andra problem. Jag har blivit lovad källarutrymme men får inget. Jag måste betala ett par hundra för att få en nyckel till tvättstugan. Sopor slängs lite hur som helst och grovsopor ställs utanför huset.

Kommunen har fått in klagomål på sophanteringen och Matilda har fått en lapp av hyresvärden där han hotar alla hyresgästerna i huset med kraftiga böter om de blir påkomna med att göra fel. Han hotar till och med med omedelbar uppsägning.

Läs ocksåSadeta hann inte flyttstäda innan värden ringde polis - stämdes på 500 000 kronorEn man i svarta arbetskläder står på ena sidan av en väg. På andra sidan en kvinna med brun skinnjacka och bruna stövlar.
Sophanteringen är ett svårlöst problem vid fastigheten.

I december 2018 fick kommunen in klagomål på att det fanns otillåtna lägenheter i källaren. I februari gjorde de en tillsyn på byggnaden och det konstaterades att personer bodde i otillåtna lägenheter. Det får inte vara några lägenheter i källaren på grund av den låga takhöjden.

Kommunen kontaktade värden muntligt och bad honom ta bort bostäderna men inget hände. Tiden gick och i oktober inkom en ny anmälan varpå kommunen gjorde en ny tillsyn och konstaterade att de otillåtna lägenheterna fanns kvar.

Trots att kommunen har vetat om förhållandena sedan februari förra året dröjde det till den 16 ­december, samma dag som Hem & Hyra intervjuade kommunen, innan ett rättelsebrev skickades ut till ägaren. Han har fått tre månader på sig att vidta åtgärder annars kan vite utfärdas. Emilie Demfelt är tillförordnad byggnadsförvaltningschef vid Bjuvs kommun. Hon anser inte att de gjort något fel.

Annons
Bilden är tagen vid kommunens inspektion av källaren i november 2019.

Varför har ni inte agerat förrän nu?
– Vi har agerat sedan första ­anmälan kom in med att kommunicera detta till fastighetsägaren. I brevet beskrivs tillsynsprocessen och vad som händer om man inte gör rättelse. Men det skriftliga föreläggandet om rättelse har skickats först nu.

Varför först nu?
– Enligt den lagstiftning vi har ska han ha rimlig tid till rättelse.

Hem & Hyra har försökt nå hyresvärden för en kommentar vid ett flertal tillfällen via telefon, sms och mejl.

Läs också Träd i skorsten och farliga lekplatser – De vill tvinga bostadsbolaget till åtgärder: "Inte professionella" Bostäder i Borås evakuerar vanskötta hyreshuset på Norrby – hyresgästen Ulf: "Jättetacksam"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.