Matos förstörde deras saker
Varje kväll efter stängning ska restaurangen som Riita och Rickard bor precis ovanpå städas.
– Det skrapar i golvet när stolar och bord flyttas runt, berättar Riita.
Men det jobbigaste upplever de har varit att leva med konstant matos i lägenheten under tre års tid.
Problemen började när den nuvarande restaurangverksamheten flyttade in i huset där paret bor, på Kungsgatan i Norrköping.
Efter påtryckningar från Hyresgästföreningen och miljö- och hälsoskyddskontoret gjorde hyresvärden Lundbergs om lägenhetens friskluftsintag.
– Nu luktar det ingenting, säger Riita, som dock tycker att det är dåligt att det tog flera år från att hon klagade första gången tills problemet åtgärdades.
– Eftersom det bara var från den här lägenheten som det kom klagomål verkade problemet inte vara så stort, säger Johan Ladenberg, chef för hyres- och fastighetsadministration hos Lundbergs.
– Vi har fått köpa nya mattor, sängkläder och gardiner eftersom oset satte sig och inte gick att tvätta bort, säger Riita.
Riita och Rickard krävde via sitt ombud, Ingrid Buskas på Hyresgästföreningen, att få tillbaka 15 000 kronor av det de betalat i hyra under åren som de hade problem med matos.
När hyresnämnden tog upp deras ärende slutade det med en förlikning som innebär att de får 11 100 kronor i kompensation.
Dessutom har värden tidigare gått med på en permanent hyressänkning på 200 kronor i månaden som kompensation för störande ljud.
– Vi är nöjda, säger Riita.
Hyresnämnden fattar inga beslut i ärenden som gäller hyressänkning eller skadestånd på grund av olägenheter i boendet. Sådana ärenden tas enbart upp för medling och slutar ofta med förlikning, att parterna kommer överens om eventuell ersättning.
Om medlingen misslyckas kan man gå vidare genom att stämma motparten i allmän domstol.