Mauritz ville sätta upp en laddstolpe: Kallduschen – inget bidrag till hyresgäster
Mauritz Waldén hade allt klart för att kunna ladda sin elbil som ska levereras i januari. Tillstånd från hyresvärden om att få sätta upp en egen laddstolpe utanför hyreshuset i centrala Karlstad och en offert från en firma på hur mycket det skulle kosta.
– Entreprenören hade varit här och mätt och allt var frid och fröjd, berättar Mauritz.
En dyr laddstolpe
Det skulle visserligen bli dyrt – 49 000 kronor – men det var det värt, resonerade han med tanke på miljön och klimatförändringen. Och så skulle han få tillbaka hälften av pengarna i form av skattereduktionen för grön teknik. Trodde han.
– Entreprenören var inte särskilt tydlig med vad som gällde men alla sa att man skulle få tillbaka 50 procent av kostnaden om man sätter upp en laddstolpe, berättar Mauritz.
När han undersökte saken närmare visade det sig att skattereduktionen för grön teknik, som infördes 2021, är utformad på samma sätt som rotavdraget. Det vill säga, du måste äga din bostad för att få några pengar.
Hyresgäster äger som bekant inte sin bostad och därmed kunde Mauritz glömma det skatteavdrag han hade räknat med.
Dörren är stängd
Tidigare hade han dock kunnat ansöka om ett bidrag hos Naturvårdsverket för att sätta upp laddstolpen. I det stödprogram som hette Ladda hemma kunde alla privatpersoner ansöka om ett bidrag på max 10 000 kronor. Här spelade det ingen roll om man var hyresgäst, villaägare eller bostadsrättsinnehavare.
– Det fanns enskilda hyresgäster som sökte och fick det bidraget, berättar Tobias Bergander som är handläggare på Naturvårdsverket.
Men i och med att skattereduktionen för grön teknik infördes tog Skatteverket över hanteringen av stöd till privatpersoner. Kvar finns nu Naturvårdsverkets stöd som heter Ladda bilen, men där kan bara juridiska personer ansöka om pengar. Juridiska personer i det här fallet är organisationer, företag och bostadsrättsföreningar.
Dörren för privatpersoner är därmed stängd hos Naturvårdsverket. Och lika stängd är den för hyresgäster hos Skatteverket.
Värden får bidrag för laddstolpe
Pia Blank Thörnroos som är rättslig expert på Skatteverket förklarar att det är politikerna som har bestämt hur skatteavdraget ska utformas. Skatteverket följer det som står i lagen.
– Jag tror inte att det var någon diskussion om det här utan lagstiftarna valde samma lösning för grön teknik som för rotavdraget. Det gick också väldigt fort när skattereduktionen för grön teknik infördes, säger hon.
Mauritz kan liksom alla andra hyresgäster be sin hyresvärd att sätta upp en laddstolpe och denne kan i sin tur söka bidraget hos Naturvårdsverket. Men då måste hyresvärden ta ut kostnaden på hyresgästen, i det här fallet Mauritz.
Borde ändras
Men värden är i nuläget inte beredd att göra det och Mauritz tycker i stället att systemet borde ändras.
– Det är här är ett orättvist sätt att hantera skattemedel. Den som skaffar sig en laddstolpe borde få bidrag eller skattereduktion oavsett boendeform, säger han.
Mauritz tycker också det är konstigt att bostadsrättsinnehavare får ta del av skattereduktionen.
– En bostadsrättsinnehavare äger inte fastigheten utan det gör bostadsrättsföreningen. Då är det väldigt, väldigt felaktigt att en person som har en bostadsrätt får den här skattereduktionen.
– För vilka är det som har råd att köpa bostadsrätter? Ja, inte är det de som ligger lägst på inkomstskalan som kan slanta in en hög kontantinsats. Pengarna från staten går därmed till de redan besuttna, förklarar Mauritz – som inte beklagar sig ekonomiskt.
Ger Mauritz rätt
En bostadsrättsinnehavare är visserligen medlem i bostadsrättsföreningen – som i sin tur äger fastigheten han eller hon bor i. Men Pia Blank Thörnroos ger Mauritz rätt i sitt resonemang om att en person i en bostadsrätt i egentlig mening inte äger sin bostad.
– Det han (Mauritz) säger stämmer. Men lagstiftaren har ändå valt att omfatta personer som har en bostadsrätt. Det står tydligt i inkomstskattelagen.
Mauritz kommer inte att skaffa någon laddstolpe.
– Jag får kanske använda en 220-voltskabel och köra med lågladdning via ett motorvärmaruttag i stället, säger han. Men jag tycker att politikerna var korkade som inte tänkte igenom den här frågan ordentligt. Ändringen motverkade ju utbyggnaden av elstolpar.
Att hyresgäster inte på egen hand kan få pengar från staten för en laddstolpe berör kanske inte så många. Det är dyrt att köpa en elbil och hyresgäster som grupp har sämre ekonomi än andra samhällsgrupper. Men det är ytterligare ett exempel på att staten ger stöd åt dem som äger sitt boende medan hyresgäster blir utan. Det menar Hyresgästföreningens energiexpert Jennie Wiederholm.
– Dessutom börjar det finnas en andrahandsmarknad för elbilar och ett mycket större utbud över huvud taget. Då är det bra om det är samma regler för alla.
Småhusägare, bostadsrättsinnehavare och de som har en ägarlägenhet kan få minskad skatt för att installera:
• ett nätanslutet solcellssystem.
• ett system för lagring av egenproducerad elenergi.
• en laddningspunkt till elfordon.
Skattereduktionen är 15 procent för solcellssystem (20 procent från och med 2023), 50 procent för de två andra posterna. Reduktionen gäller både arbete och material. I likhet med rot- och rutavdraget görs avdraget direkt på fakturan.
Bidraget ges bara till juridiska personer – bostadsrättsföreningar, organisationer och företag. Bidraget täcker hälften av kostnaderna upp till maxtaket som är 15 000 kronor per laddpunkt.