Medlemmar värvas via Facebook och Instagram
Det är på sociala medier som hyresgäster ska lockas att själva ta initiativet till att bli medlemmar. Med ett klick ska läsaren få en snabb överblick över vad ett medlemskap innebär och skriva in sig själv om man så vill.
Kampanjen startar 1:a juli och pågår till den sista januari 2020.
– Målet är att minst fördubbla antalet anmälningar via webben i regionen jämfört med motsvarande period föregående år. Det är första gången som vi gör detta och förhoppningsvis slår det väl ut, andra regioner kan följa efter och utveckla vidare, säger Helena Frisk, kommunikatör på Hyresgästföreningen region norra Skåne.
Förra året värvades totalt cirka 6 800 medlemmar i regionen varav cirka 1 400 anmälde sig via webben, det vill säga cirka 20 procent. Sedan 2016 har antalet ökat kontinuerligt men i måttlig takt.
Annonseringen riktas till hyresgäster i region norra Skåne som består av 20 kommuner i Skåne och fyra i södra Halland.
2016: 13 452
2017: 14 235
2018: 17 832
Källa: Hyresgästföreningen