Medlemstapp i Norrland efter kritik

Jämtland Hyresgästföreningen i Norrland växer stadigt. I år har medlemmarna blivit 700 fler. Juni blev dock ett bakslag, efter en del kritik i media.
Foto: Åsa Eriksson

I juni publicerade Aftonbladet ett granskande reportage av Hyresgästföreningen. Kritik riktades mot föreningens medlemsrekryterare. Lönesättningen ifrågasattes och även vissa förmånsresor som topp­rekryterare fått åka på.

Enligt förbundschef Jonas Nygren har Hyresgästföreningen avvecklat den typen av resor för flera år sen.
– Istället vill vi ha nationella utbildningsresor där alla som jobbar med medlemsrekrytering kan vara med, säger Nygren.

Läs ocksåSå illa kunde det ha gått när hyresvärden ville gottgöra för sitt misstagEn hand knackar på grön dörr. En kvinna tittar rakt fram.

När det gäller rekryterarnas löner så är de provisionsbaserade utan grundlön. Inkomsten avgörs utifrån hur många medlemmar som värvas. Medellönen för en medlemsrekryterare under 2018 var 36 566 kronor i månaden. Hyresgästföreningen förhandlar nu med facket för att istället införa en garantilön och provision med ersättningstak.

Så hur påverkades Hyresgästföreningen i Norrland av kritiken? Tappade föreningen medlemmar på grund av detta?
Medlemsstatistiken visar en tillbakagång under publiceringsmånaden. Minus 71 medlemmar. Jämfört med samma månad för 2018 och 2017 då medlemmarna istället blev 85 respektive 127 fler.

Beror tappet på kritiken, Kenneth Eklöf, Norrlands enhetschef för medlemsutveckling?
– I samband med artiklarna togs ett nationellt beslut att pausa rekryteringen under en vecka så det påverkar ju såklart också siffrorna för årets junimånad.

Läs ocksåSkulle hjälpa utsatta - föreningsprofilen stoppade pengar i egen fickaBildkollage av händer som håller pengar, en skylt där det står Skatteverket, en siluett och ett loppisbord.

Vilka reaktioner möttes rekryterarna av ute på fältet sen?
– Vi var själva trygga med att inga fel begåtts, men det var inte så det framställdes i media. Det fanns därför en viss oro bland våra rekryterare. Men det var faktiskt bara någon enstaka hyresgäst som hade synpunkter utifrån granskningen.

Läs också Hyresgäster betalade för mycket för kabel-tv – värden krävs på 21 miljoner kronor Hyresgästbasens ilska: ”Tondövt att höja rotavdraget när hyresgäster går på knäna” Få klagomål nådde kommunen – då fick Hyresgästföreningen tänka om

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.