Mer aktivt arbete i eftersatta områden
Det kallas för Ribb, rättslig inventering i befintlig bebyggelse och kan sättas in när Hyresgästföreningen får flera signaler om problem hos en viss hyresvärd eller ett visst område.
I stället för att hantera varje klagomål för sig gör Hyresgästföreningens jurister, ärendehandläggare, förhandlare, verksamhetsutvecklare och värvare en gemensam satsning. De åker ut till området, ordnar bostadsmöten, gör enkäter, besöker lägenheter, kollar hyresnivån, kontaktar hyresvärden, med mera. Allt för att för att få bukt på problemen.
Ofta upptäcks missförhållanden som ingen har vänt sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp med.
– Det är ett sätt att ta ett större grepp om ett område och att öka medlemsnyttan. Även ickemedlemmar bjuds in till bostadsmötena och erbjuds att bli medlemmar och att engagera sig, säger förbundsjurist Susanna Skogsberg.
Målet är att man ska komma fram till en överenskommelse med hyresvärden om vad som ska göras och när det ska ske. Om det inte lyckas kan Hyresgästföreningen ansöka om åtgärdsföreläggande, tvångsförvaltning och/eller nedsättning av hyran.
Nu har Hyresgästföreningen tagit fram handledning och mallar som ska göra ribb-arbetet enklare och mer effektivt.
– Det är ett arbetssätt som har använts på flera håll i landet och det har visat sig väldigt bra. Därför ska vi fortsätta, och intensifiera det sättet att jobba, säger Susanna Skogsberg.
Läs här om ett lyckat ribb-projekt i Sandviken.