Annons

Efter värdens dolda påslag: Michael och hans grannar får tillbaka över 330 000 kronor

Lidingö Hyresvärden Senator gjorde påslag på hyran utan att förhandla med Hyresgästföreningen. Nu tvingas värden betala tillbaka 334 598 kronor till hyresgästerna. ”Det är fantastiskt. Det är mycket pengar. Jag är jätteglad,” säger hyresgästen Michael Karlsson.
Michael Karlsson hyresgäst Lidingö
Foto: Ida Karlsson/Gry Ellebjerg
Michael Karlsson, aktiv i den lokala hyresgästföreningen och hyresgäst på Lidingö, är en av dem som får tillbaka pengar.

Michael Karlsson hyr en fyra på 89 kvadrat på Näset på Lidingö. I hyran på nästan 9 400 kronor i månaden har han även betalat ett tillägg varje månad.

Det var strax innan han flyttade in 2013 som det gamla plastgolvet i badrummet byttes ut mot klinkers. För det fick han ett påslag på 400 kronor på hyran.

Läs ocksåÖstermalmspar fick tillbaka rekordsumman 600 000 efter hyresvärdens tabbeRiddargatan på Östermalm.

Michael Karlsson hade frågor om tillägget och kontaktade jurister på Hyresgästföreningen. De kunde konstatera att påslaget på hyran inte förhandlats med Hyresgästföreningen, trots att det är ett krav. Sedan hände inte mer i ärendet. Men även om juristerna inte gick vidare, ville Michael Karlsson gå till botten med saken.

När hyresnivåerna skulle förhandlas i hans hus för två år sedan tog han upp sitt fall med Hyresgästföreningens förhandlare. Philip Axén, Hyresgästföreningen region Stockholm, började undersöka påslaget. Det visade sig att den nuvarande hyresvärden Senator och den tidigare värden Lars Edman Fastigheter hade brutit mot förhandlingsreglerna, inte bara i ett fall, utan många.

Extra summor ovanpå hyran i tio år

Hyresvärden hade rundat Hyresgästföreningens förhandlare. Flera lägenheter hade renoverats och efteråt hade värden krävt ett tillägg på hyran utan att det fanns en överenskommelse med Hyresgästföreningen om det. Vissa hyresgäster har betalat extra summor ovanpå hyran i tio år.

– Vi har hittat felaktigheter som är uppenbara men som ingen gjort något åt. Man har i god tro betalat hyran och så är det inte den hyran som gällt egentligen, säger Philip Axén.

Philip Axén förhandlare Hyresgästföreningen region Stockholm
”Man har i god tro betalat hyran och så är det inte den hyran som gällt egentligen,” säger Philip Axén, förhandlare, Hyresgästföreningen region Stockholm.

För nya kök har hyresgäster fått ett påslag på 1 600 kronor på hyran. För badrum som fått nytt kakel och dusch har hyresgäster fått betala 400 kronor extra i månaden.

20 hyresgäster får tillbaka pengar

Förhandlaren Philip Axén har krävt tillbaka pengar för de drygt fyra år som Senator har varit hyresvärd. Han har drivit frågan för alla hyresgäster i området, oavsett om de varit medlemmar eller inte. När han skickade ut brev hörde 20 personer av sig som fått otillåtna påslag.

Annons

Efter lång tid av förhandlingar har Hyresgästföreningen och hyresvärden Senator nu kommit överens om återbetalningen.

– Det hade kunnat gå snabbare. Men efter många om och men blev det ett bra resultat och en bra förhandling. Hyresvärden förstod att vi inte skulle ge upp, säger Philip Axén.

Hyreshus på Lidingö
Efter en överenskommelse får 20 hyresgäster på Lidingö tillbaka sammanlagt över 330 000 kronor.

Magnus Näll, jurist på Fastighetsägarna som företrätt hyresvärden Senator i förhandlingarna, skriver i ett mejl:

”Bakgrunden till det hela är att föregående fastighetsägare hade gjort standardhöjande renoveringar i vissa lägenheter och därefter höjt hyran utan att förhandla detta med Hyresgästföreningen. Eftersom hyreshöjningarna har skett utan korrekta förhandlingar har Jan Fredegård på Senator och Hyresgästföreningen nu nått en överenskommelse om återbetalning.”

Tillägg på hyran måste förhandlas

Philip Axén förklarar att det är viktigt att hålla koll på sin hyresavi och vara särskilt uppmärksam om det finns olika tillägg. Den som har frågor om tilläggen på hyran kan vända sig till Hyresgästföreningen och ta reda på hur hög den förhandlade hyran är. Hyresgäster bör inte förhandla summor själva med hyresvärden utan låta Hyresgästföreningen se till att det blir en skälig hyra, säger han.

Michael Karlsson hänvisar till att den lokala hyresgästföreningen i bostadsområdet ofta kan hjälpa till. När han själv blev aktiv i Hyresgästföreningen fick han själv veta mer om vad som gällde och vart han kunde vända sig.

Läs ocksåTyskt par betalade halv miljon i andra hand – får tillbaka rekordsummaGrev Turegatan

Senators ägare Jan Fredegård har sökts för en telefonintervju. Han skriver i ett mejl: ”Eventuell återbetalning är ett arv från den tidigare fastighetsägaren Lars Edman Fastigheter. Utbetalning kommer att ske så snart vi fått samtliga kontonummer, troligtvis inom någon vecka.”

Enligt överenskommelsen får de flesta hyresgäster tillbaka drygt 11 000 kronor. En person som betalat tillägg för både renoverat kök och badrum får tillbaka över 36 000 kronor.

Annons

”Rätt ska vara rätt”

Philip Axén är nöjd med överenskommelsen.

– Det känns bra att vi drivit det. Rätt ska vara rätt.

Även Michael Karlsson är nöjd.

– Det har varit uppenbara felsteg. Någonstans måste man stävja detta. Det gäller att vara idog, säger han.

Läs ocksåVärd tog ut halv miljon i överhyra – hyresgästen Lars: "Dålig stil"Lars Johansson, hyresgäst hos Husia AB i Lysekil.

Själv får han tillbaka nästan 11 700 kronor.

– Det är fantastiskt. Det är mycket pengar. Jag är jätteglad, säger han.

Läs också Hyreshöjningen i juli var inte nog – nu krävs hyresgästerna på flera tusen kronor mer i månaden Hyresgästföreningen höjer avgiften för att förhandla: ”Vi hoppas på förståelse”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.