Miljöinspektörerna kämpar för en bättre boendemiljö
Det har varit flera klagomålsärenden gällande hyreshusen på Slåttervägen i Trollhättan. Så sent som i mitten av november rapporterade vi på Hem & Hyra om problem med dålig utemiljö, mögelfyllda lägenheter och otrygga källarkulvertar.
– Det har varit en del klagomålsärenden i området, men vi har hela tiden haft känslan av att det borde vara fler med tanke på hur gamla hus det är där, säger Ami Hammar, miljöinspektör vid Trollhättans Stad.
Stora problem
När Hem & Hyra besökte området så träffade vi ett flertal missnöjda hyresgäster, bland annat Inga-Britt Dubois som bott i området i närmare 40 år. Hon säger att hon kontaktat hyresvärden flera gånger, men att inget har hänt, nu har hon gett upp hoppet.
– Det är ingen idé att anmäla. Det händer ändå inget. De vet hur här ser ut men gör inget, säger hon när hon visar upp badrummet som är fyllt med vad som verkar vara svartmögel.
Kommunen vill få synpunkter
Från Trollhättans Stad så uppmuntrar man boende som upplever problem med sin boendemiljö att kontakta dem, om nu inte hyresvärden tar sitt ansvar.
– Vi har ett tillsynsprojekt där just nu och det har vi ju av en anledning. Vi har varit där och besökt några lägenheter och gjort enklare mätningar. Hyresvärden har gjort en del renoveringar och utreder just nu ventilationen. Där inväntar vi just nu svar på hur den kan göras bättre, säger Ami Hammar, miljöinspektör.
I mitten av december väntas besked på hur boendemiljön kan förbättras. Utifrån de uppgifter som Ami Hammar då får in kommer hon att meddela ett förslag till fastighetsägaren.
Två metoder
När kommunen ska utreda kan det göras på två vis. Dels finns det klagomålsärenden, det är när hyresgäster hört av sig till kommunen. Då kollar kommunen framförallt på den enskilda lägenheten. Löser sig inte problemet och hyresgästen och hyresvärden inte kommer överens så gör de en inspektion.
– För att vi ska kunna ställa krav på hyresvärd så måste vi själva kunna konstatera att det finns indikation på problem av något slag, säger Ami Hammar.
Sen så finns det tillsynsprojekt. Då gör kommunen en tillsyn på ett helt område, även om inga klagomål inkommit.
– Rent generellt så avgör vi när och hur tillsyn ska genomföras. Vi har verksamheter med högre risker som får tillsyn oftare och de med lägre risker mer sällan, säger Ami Hammar.
Men, klagomålsärenden kan också leda till tillsynsprojekt.
– Det är klart, skulle det vara flera hyresgäster som hör av sig från samma hus då skulle ju det kunna bli ett tillsynsärende på grund av det.
Skulle värden fortfarande inte agera så kan vite utfärdas, det vill säga att hyresvärden helt enkelt får betala en straffavgift.
– Vitets storlek sätts utifrån en beräkning av vad åtgärden kostar att göra och lite till. Det ska alltså löna sig att göra åtgärden istället för att betala vitet.
- Kontakta först hyresvärden så att de får en chans att agera.
- Om läget inte är akut så ge hyresvärden en vecka eller två på sig att återkomma i ärendet.
- Hör du inget från din hyresvärd så kan det vara läge att kontakta miljökontoret i din kommun.