Mimers prislista väcker frågor hos hyresgäster
Västerås I början på året lade Mimer ut en lista på sin hemsida på vad olika åtgärder i lägenheten kostar, som att få ett lysrör bytt och ett trasigt dörrhandtag fixat. Listan har upprört hyresgäster som ifrågasatt att Mimer ska börja ta betalt för gratistjänster, vilket har märkts i insändare till lokaltidningen VLT, diskussionstrådar på Facebook och samtal till Hyresgästföreningen.
Men enligt Gustav Hanstad, fastighetschef på Mimer, stämmer det inte att Mimer har börjat ta betalt för tjänster som tidigare varit kostnadsfria. Däremot har bolaget inte haft en prislista på hemsidan förut.
– Det enda som är skillnad mot tidigare är att vi inte byter ljuskällor hos alla hyresgäster längre, utan bara hos dem som inte kan göra det själva, säger han.
Liksom tidigare är det gratis att få sådant fixat som gått sönder av sig självt.
– Men om ugnsluckan har gått sönder för att man tagit i den med våld, då får man betala för en ny, säger Gustav Hanstad.
Hyresgästföreningens Johan Kretz tycker att Mimer kunde ha varit tydligare i sin information.
– De har lagt ut den här informationen utan att marknadsföra eller förklara den och det har blivit katastrof, det har spritt sig och det är en nästan hopplös uppgift för oss på Hyresgästföreningen att tala om att egentligen har ingenting hänt, säger han.
Med tanke på den diskussion som uppstått håller Hanstad med om att Mimer kunde ha varit tydligare.
– Men vi ville egentligen inte informera så mycket utan kunna bemöta varje ärende för sig. Samtidigt vill vi vara transparenta.