Betalade inte hyran – skyllde på tjutande vattenkran
Hyresgästen bor sedan 2012 i en av Botkyrkabyggens lägenheter i Norsborg. Men sommaren 2019 missade hon att betala flera hyror varpå Botkyrkabyggen skickade ett brev där hon krävdes på pengarna och att hyran betalades i tid hädanefter.
Det slutade med att hyresskulden inte betalades utan blev större och att bolaget sade upp hyresgästen. Men hon flyttade inte självmant och när bostadsbolaget gick till hyresnämnden för att säga upp hyresgästen hade skulden vuxit till 31 970 kronor.
Hyresgästen hävdade att hon visst hade rätt att bo kvar eftersom skälet till att hon inte kunde betala hyran var att värden inte åtgärdat en tjutande vattenkran.
”Hon har levt i terror sedan 2014 eller 2015 på grund av en tjutande kran i lägenheten. Hennes nattsömn har blivit helt förstörd på grund av ljudet och att det gått så långt att hon inte ens kan arbeta”, skriver kvinnan till hyresnämnden.
Hyresgästen skriver också att hon gjort flera felanmälningar men att Botkyrkabyggen inte åtgärdat felet.
Charlotta Lundström, pressansvarig på Botkyrkabyggen, vill inte kommentera det specifika ärendet. Men säger att det kommit in tre felanmälningar mellan december 2018 och april 2019, från det huset där hyresgästen bor, som rör tjutande ljud från vattenkranen.
– Men varje gång vi har varit där så har det inte hörts något ljud. Vi har satt upp lappar i trappuppgången och bett hyresgäster som har liknande problem att höra av sig men ingen har hört av sig, säger hon.
I hyresnämnden berättade kvinnan att hennes inkomster skulle öka inom kort och att hon var beredd att betala av hyresskulden med hjälp av en avbetalningsplan. Detta förutsatt att Botkyrkabyggen åtgärdar kranen.
Men hyresnämnden gick på bostadsbolagets linje och konstaterade att hyresgästen, trots påminnelse, fortsatt att missköta sig och inte betala hyran och att skulden vuxit till 38 459 kronor.
Hyresgästen sades upp våren 2020 men överklagade till hovrätten som i sitt beslut gick på hyresnämndens linje.