Missarna i flyttstädningen stod Sara dyrt: ”Visste inte ens att man kunde dela fönstren”
Någon månad efter att Sara och hennes sambo flyttat ut damp det ned en faktura från Uppsalahem på 2 100 kronor på hallmattan. ”Kostnad för flyttstäd”, stod det i specifikationen.
– Jag blev chockad över priset och tycker det var orättvist att de tog betalt för en hel flyttstädning. Det var som att vi inte hade städat alls. Det mesta var ändå välstädat, säger Sara som egentligen heter något annat.
Läs artikeln på arabiska här.
Förutom fönstren hade hon och sambon missat att torka ur sorteringskärlen under diskbänken, och att göra rent ovanpå spisen.
– Men vi gjorde rent ugnen supernoggrant, säger Sara.
Tycker du att du borde fått mer information innan?
– Nej, det är ändå sådant man förväntas veta. Det ligger på oss.
Vad har du lärt dig till nästa gång du flyttar?
– Att anlita en städfirma! Det blir ändå samma pris som om man inte städat alls.
Jenny Wikström, fastighetschef på Uppsalahem, säger att hon inte kan uttala sig om det enskilda fallet.
– Men vi fakturerar hyresgästen för de timmar städbolaget lagt ned, och vi specificerar tydligt vad vi vill att de ska städa. Ibland ifrågasätter vi dem också om vi tycker att det är en orimlig faktura. Men det händer inte så ofta. Och vi lägger inte på någon administrativ kostnad.
Det är vanligt att underskatta hur lång tid städning tar, enligt henne.
– En ingrodd ugn till exempel tar lång tid att göra ren.
Några andra som trodde att de gjort rätt för sig var Melody och Mubashar i Arbrå, som åkte på en städfaktura på 7000 kronor.
Ett av de vanligaste ärendena
Enligt Johan Candler, jurist på Hyresgästföreningen, hör ärenden i samband med utflytt till de vanligaste som de hanterar.
– Ofta handlar det om att parterna är oense om hur välstädat det är. Det här är ingenting som finns med i lagstiftningen. Däremot kan man säga att det är en sedvana att man ska göra en flyttstädning, och man har en generell skyldighet att vårda bostaden man hyr. Bolagen brukar ha checklistor man kan gå efter, ett bra tips är att använda dem.
Läs om hur du ska göra om du fått en orättvis eller felaktig faktura.
Bland hyresvärdarna varierar det stort hur många städningar som får tummen ner, visar Hem & Hyras undersökning.
Hem & Hyra har varit i kontakt med de 15 största kommunala bostadsbolagen samt några av de största privata i Uppsala, Västmanlands och Gävleborgs län. Merparten av dem säger att de inte för statistik över fakturor för uteblivna eller bristfälliga flyttstädningar. Ofta hamnar ärendena under kategorin Övrigt tillsammans med borttappade nycklar och annat. Bland de bostadsbolag som för statistik är variationen stor.
Allt fler blir inte godkända
Hos Salabostäder underkänns hela 75 procent av städningarna vid första besiktningstillfället. Och problemet har successivt blivit värre, enligt förvaltningschef Håkan Johansson.
– Vi har haft samma standard på besiktningar sedan flera år tillbaka men allt fler underkänns. Vårt mål är att den nya hyresgästen ska kunna flytta in i en städad lägenhet men då allt fler blir underkända lyckas vi inte alltid lösa det, säger han.
Till det som hyresgäster oftast missar hör fönsterputsning och att städa under badkaren.
– Särskilt yngre personer verkar inte veta hur man städar.
Efter att ha rättat till felen får de allra flesta godkänt och slipper faktura. Håkan Johansson tror att Salabostäder kan vara extra nitiska.
– Men alternativet är att fler hyresgäster är missnöjda när de flyttar in i en lägenhet som inte är bra städad.
Viktigt dokumentera städningen
Hos Hallstahem får cirka 20 procent underkänt.
– Men oftast hinner hyresgästerna fixa till mindre anmärkningar innan de lämnar före 12, skriver fastighetschef Tommy Jansson i ett mejl.
Hur ska man då gå till väga för att inte få bakläxa på städningen?
Enligt Sead Kurtovic, jurist på Hyresgästföreningen, är det viktigt att dokumentera städningen när den är färdig, genom att fota och filma. Det kan man använda som bevis mot värden.
– Man ska aldrig skriva på ett besiktningsprotokoll om man inte delar uppfattningen om det som står där, säger han.
Enligt Sead Kurtovic ska man bestrida fakturan, om man själv anser att man har gjort rätt. Att betala är detsamma som att acceptera den.
– Om man bestrider ligger ansvaret hos fastighetsägaren att driva ärendet vidare, och stämma hyresgästen i tingsrätten. Där måste fastighetsägaren presentera bevis för att det finns fog för anklagelserna.
Martin Hansson, jurist på Hyresgästföreningen, håller med Sara om att det är en god idé att låta en städfirma göra jobbet.
Är inte det en hög kostnad för många hyresgäster?
– Jo, men att få en faktura i efterhand kan bli ännu dyrare. Dessutom får man rutavdrag för flyttstäd. Flera kommunala bostadsbolag har städfirmor man kan anlita, ett bra tips är att kolla med dem.
Hyresvärdar är inte skyldiga att göra en besiktning. Vissa har ett system att de låter den nya hyresgästen höra av sig om det finns brister i städningen. Ofta får den nya hyresgästen möjlighet att åtgärda det själv, mot en ersättning.
För lägenheter upp till cirka 50 kvadratmeter brukar kostnaden för en flyttstädning bli mellan 1 500 och 2 000 kronor efter rutavdrag. För lägenheter upp emot 75 kvadratmeter blir kostnaden 2 000–2 500 kronor.
Källa: Boupplysningen