Missnöjd medlem inget för reklamationsnämnd
Kvinnan anmälde Hyresgästföreningen för fel i tjänsten och ville få tillbaka delar av eller hela kostnaden för medlemskapet.
Bland annat ansåg hon att hon inte fått juridiskt stöd rörande sin boendesituation, vilket ingår i medlemskapet. I stället har hon fått ”tjata” på både sin hyresvärd och Hyresgästföreningen för att något ska hända. Enligt anmälan har hon inte fått den hjälp som kan förväntas, tvärt om har medlemskapet snarare inneburit merarbete för henne.
Men det hela är ingen fråga för ARN, anser nämnden som beslutat att inte pröva tvisten.
Motiveringen till beslutet grundar sig i att ärendet inte bedöms vara en konsumenttvist utan främst handlar om medlemskapet.
I beslutet förklaras att nämndens uppgift är att, efter anmälan av en konsument, pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare som rör en vara, tjänst eller annan nyttighet som näringsidkaren har tillhandahållit konsumenten, så kallade konsumenttvister.
ARN skriver vidare:
”Det aktuella ärendet avser en tvist mot Hyresgästföreningen, som primärt rör själva medlemskapet i föreningen; anmälaren anser sig inte på ett tillfredsställande sätt ha fått ta del av de fördelar som hon anser bör följa av detta medlemskap. Det kan därmed inte anses vara fråga om en konsumenttvist i den mening som avses ovan. Nämnden kan därför inte pröva tvisten. ”
Beslutet från ARN kan inte överklagas, men under vissa förutsättningar omprövas. Kvinnan som anmält Hyresgästföreningen är inte längre medlem i föreningen.