Annons

Missnöje efter Värmdö Bostäders renovering

Värmdö ”Renoveringen har varit en mardröm” och ”Jag är jättenöjd”. Åsikterna om Värmdö Bostäders renovering i Hästhagen går minst sagt isär.
Foto: Kenneth Samuelsson
Leif Lindblad är nöjd med renoveringen men vet att många är missnöjda.

Värmdö Bostäder ska rusta upp sina lägenheter och stambyta och har börjat med 205 lägenheter i Hästhagen, Gustavsberg. Hyresgästerna har fått välja mellan två upprustninsalternativ, delrenovering och en höjning på cirka 30 procent och helrenovering och en höjning med cirka 45 procent. Höjningen för basrenoveringen trappas in på tre år och fyra år på helrenoveringen.

Men när Hem & Hyra går runt och knackar dörr visar det sig att flera hyresgäster är missnöjda. En är Cedric Hoppe, som valt helrenovering och fått en höjning från 5 200 kronor till lite över 7 000 kronor. Han har flera gula klisterlappar på väggar och golv för att hålla reda på bristerna.
– Det är en mardröm, säger han.
Han visar runt i lägenheten, en flis har åkt ur i den nya parketten, en spricka i väggen och en gammal el-kabel med tapetrester hänger löst på den nymålade väggen.
– Sedan funkar inte ventilationen, jag tror det är en gammal motor på taket.

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

En annan som har synpunkter är Aila Sjölander, hade hon fått välja hade hon behållit det som det var. Hon tycker det var bättre innan renoveringen och är inte nöjd alls. Hon saknar några el-uttag som försvann i köket och visar upp hur någon har bättringsmålat med en annan vit färg i kökstaket.
– Det ser inte bra ut alls. Sedan bytte de badrum trots att det bara var fyra år gammalt. Enda fördelen är att jag fick bort badkaret och fick en dusch.

Hon visar upp den nya balkongdörren som inte går att stänga.
– Jag ringde Värmdö Bostäder och felanmälde den för en månad sedan och sedan igen för två veckor sedan men ingen har hört av sig, säger hon.

Annons

Margareta och Kjelle Hellgren på nummer fyra har valt delrenovering men tycker ändå det blev för dyrt.
– Vi är hyfsat nöjda, badrummet blev betydligt bättre. Men det tog längre tid än de sagt och vi har inte fått tillbaka våra förråd än, säger Margareta Hellgren.

Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

Men det finns de som är nöjda med renoveringen. En är Leif Lindblad, som reste bort i fem månader och kom hem när det var klart. Han har valt att delrenovera och får en höjning på en tusenlapp för ettan. Då får han nytt badrum, fönster, spis, el, bänkskivor och nymålade köksluckor.
– Jag är jättenöjd, toalett och köket är jättefint. Det var skönt att bli av med badkaret så jag fick plats med en tvättmaskin. Det var lite småfel men det fixade dem.

Men han säger att många han pratat med är besvikna och klagar på kvalitén och på att det är svårt att få tag på Värmdö Bostäder.
– Det är dåligt. När jag sa till byggmästaren att jag var nöjd med renoveringen höll han på att ramla av stolen, de var inte vana vid att höra det, säger han.

Värmdö Bostäders vd Anders Hörnqvist, säger att han både hört positiva och negativa reaktioner om renoveringen i Hästhagen.
– Men man måste ha respekt för att folk är kritiska när de får en hyreshöjning, det blir en del frustration, säger han.

Annons
Läs ocksåHyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter

Men flera hyresgäster vittnar om att ni inte svarar i telefon eller återkommer när de har felanmält. En person har väntat en månad utan att få återkoppling från er, kommentar?
– Att de inte får tag på oss känns inte bra. Saker kan ramla mellan stolarna men det ska funka, jag får kolla det.

Hyresgäster klagar också på att kvalitén på renoveringen inte är så hög, hur ser du på det?
– Där är vi på hyresgästens sida, vi har betalat för att det ska vara en bra renovering och är man missnöjd med renoveringen ska man kontakta oss, säger han.

Läs också Sökes: hyresgäster – från byggboom till brist på inflyttare på bara några år Barnen utan lekplats hela sommaren – trots värdens löfte: "Har inte råd att åka iväg"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.