Missnöje med nya Norrköpingshyror
Inför förhandlingarna av årets hyror i Norrköping hade Hyresgästföreningen och hyresvärdarna i rätt hyra kommit överens om att låta förvaltningskvalitet vara med och påverka höjningen. Sex kriterier togs fram där den som uppfyllde alla krav kunde ta ut en högre höjning, upp till 1,2 procent. Medan den som inte uppfyllde något krav fick nöja sig med 0,6 procent.
Resultatet från förhandlingarna visar att i princip alla större hyresvärdar uppfyllde alla kriterier. Av de cirka 18 000 lägenheterna i rätt hyra fick cirka 14 000 stycken en höjning med 1,2 procent i genomsnitt. De som fick nöja sig med en lägre höjning var många mindre hyresvärdar och det är något som Fastighetsägarföreningen är kritisk mot.
— Tittar man krast på kriterierna så är de anpassade för stora hyresvärdar. Många mindre hyresvärdar har direkt access med sina hyresgäster i stället för en hemsida eller en störningsjour dygnet runt och det behöver inte alls vara en sämre lösning, säger Andreas Sjöberg, vice vd på Fastighetsägarföreningen Mittnord, som företräder många mindre hyresvärdar i Norrköping.
De hyresvärdar som Fastighetsägarföreningen företräder fick i år en höjning med 1,05 procent i snitt, där några både fick 0,6 och upp till 1,2. Men om kriterierna varit mer anpassade tror Andreas Sjöberg att fler hade nått en höjning med 1,2 procent. Fastighetsägarföreningen har nu sagt upp det lokala avtalet kring rätt hyra i Norrköping för omförhandling.
— Vi vill få till ett nytt grundavtal och utveckla kriterierna för förvaltningskvalitet så att de är anpassade för småskalig fastighetsförvaltning, säger Andreas Sjöberg.
Hyresgästföreningen ser ingen dramatik kring uppsägningen.
— Jag ser det som ganska naturligt, det är ett tolv år gammalt avtal. Vi är villiga att diskutera om det behöver göras en justering av kriterierna, säger Anita Andersson Landegren, ordförande i Hyresgästföreningen i Norrköping.
Det uppsagda avtalet påverkar inte de hyror som är satta för 2018.
1) Jourtelefon efter kontorstid, kopplad till utförande av åtgärd
Fastighetsägaren/hyresvärden ska tillhandahålla teknisk jour samt störningsjour efter normal kontorstid. Jouren ska ha vara kopplad till utförande av åtgärd, det vill säga hyresgästen ska beroende på ärendets art få åtgärd utförd. Mindre brådskande ärende ska dock kunna avvaktas till nästkommande vardag.
2) Serviceanmälan via webb eller telefon dygnet runt kopplad till utförande av ej akut åtgärd.
Fastighetsägaren/hyresvärden ska tillhandahålla möjlighet för hyresgästen att lämna serviceanmälan via web eller telefon dygnet runt. Hyresgästen ska få en bekräftelse att serviceanmälan är mottagen eller registrerad inom 24 timmar vardagar. Åtgärd ska i normalfall utföras inom fyra arbetsdagar. Vid längre ledtid än fyra arbetsdagar ska hyresgäst meddelas tidpunkt för när åtgärd kommer att utföras, orsak till fördröjning samt en motivering för det fall åtgärd inte kommer att vidtas.
3) Kundtjänst, öppettider dagtid med möjlighet till personligt besök inom Norrköpings kommun.
Fastighetsägaren/hyresvärden ska tillhandahålla kundtjänst och/ eller kundmottagning med möjlighet till personligt besök i Norrköpings kommun under normal kontorstid.
4) Miljö – yttre skötsel
Fastighetsägaren/hyresvärden ska tillhandahålla en god yttre skötsel kontinuerligt/periodsanpassat. I yttre skötsel ingår t.ex. (i den mån fastigheten har detta) gräsmattor, rabatter, underhåll av lekplatser/utemöbler/staket, städning av utemiljö/asfaltering, trädklippning, snöröjning m.m. Fastigheten ska sammantaget ge ett välvårdat intryck av utemiljön. I vissa fall sker skötseln periodiserat så som t.ex. beskärning och gräsklippning. Skötseln ska utföras av egen eller anlitad personal.
5) Inre skötsel – Schemalagd städning av trapphus, tvättstuga samt allmänna utrymmen.
Fastighetsägaren/hyresvärden ska tillhandahålla en god inre skötsel kontinuerligt och regelbundet. I inre skötsel ingår schemalagd städning av trapphus, tvättstuga samt allmänna utrymmen. Det inkluderar t.ex. golv, väggar, tak, räcken/handtag, fönster m.m. i den mån fastigheten har detta. Fastigheten ska ge ett välvårdat intryck av entréer, trapphus, källare, vind, tvättstugor m.m. När det gäller soprum så avses att golv, väggar, tak och sopkärl städas regelbundet. Skötseln ska utföras av egen eller anlitad personal.
6) Kontinuerlig uppdaterad information om händelser i fastigheten
Fastighetsägaren/hyresvärden ska tillhandahålla grundläggande kontakt- och fastighetsinformation i trapphus. Fastighetsägaren/hyresvärden ska även tillhandahålla uppdaterad information om hyresvärden och händelser i fastigheten via flera informationskanaler, exempelvis via webbsida, sociala medier, Mina Sidor.