Annons

Misstänkt blufföretag lockar hyresgäster

Nyheter Hyresgästkassan. Så heter ett nytt företag som erbjuder råd och stöd till hyresgäster mot en månadskostnad. Bakom företaget står en man som tidigare lurat tiotusentals personer.
Foto: Kenneth Samuelsson
På adressen som Hyresgästkassan anger fanns det ingen som känner till företaget.

85 kronor i månaden för stöd och råd inom boendefrågor för hyresgäster. Medlemserbjudandet är som hämtat från Hyresgästföreningen – och även webbplatsen är förvillande lik.

Men bakom det nystartade bolaget Hyresgästkassan står ingen folkrörelse eller någon stab av utbildade hyresjurister.

Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

Huvudman är i stället en 63-årig man från Stockholm, som också ligger bakom bluffbolaget Adresstjänst AB. Det tidigare bolaget, vars affärsidé var att lura folk att betala 555 kronor för en gratis adressändring, hotades i höstas av miljonböter om verksamheten fortskred. Enligt konsumentombudsmannen kan uppemot 50 000 privatpersoner vara drabbade av de falska fakturorna.

Sent i somras registrerade mannen i stället bolaget Hyresgästkassan. På den nyligen publicerade webbplatsen kan besökaren genom ett enkelt webbformulär ansluta sig till tjänsten. Därefter faktureras personen ”halvårsvis samt löpande” för sitt medlemskap. Avtalet anses vara ingånget när bolaget då en kund beställt tjänsten via internet – likväl går det att ansöka om medlemskap i annat namn utan någon som helst id-kontroll.

Enligt webbplatsens informationstext har man ”inget att förlora” på att bli medlem. Tvärtom finns massor av fördelar i form av hjälp och stöd för att känna sig trygg.

Läs ocksåNytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjningDåligt underhåll, snöröjning, asfalt

Exakt hur stödet ska gå till är lite mer oklart. Mannen som svarar i kundtjänsten på det angivna, olistade numret har inga tydliga svar att ge Hem & Hyras reporter, som utgör sig för att vara en ung person som hyr i andra hand.

Vilken är skillnaden mellan er och Hyresgästföreningen?

– Det är två enskilda bolag. Vi ger mer rådgivning per telefon medan Hyresgästföreningen förmedlar lite mer fysiska tjänster.

Läs ocksåHyresgästbasen pratade på SD-konferens: ”Viktigast är kampen mot marknadshyror”

Men vad kan ni ge för hjälp som inte Hyresgästföreningen ger?

Annons

– Nu kan jag inte tala för deras verksamhet. Det vi erbjuder till en början är rådgivning, sedan kommer vi eventuellt utöka med juridisk rådgivning och juridisk hjälp.

Man kan alltså inte få juridisk hjälp?

– Inte för tillfället. Inom en snar framtid kommer vi att utöka med de tjänsterna också.

Så ni kan inte hjälpa om man råkar ut för något problem?

– Nej, Det är endast rådgivning i dagens läge. Du är varmt välkommen att kika in på vår hemsida.

När Hem & Hyras reporter ringer kundtjänst i egenskap av journalist för att fråga om vilka tjänster Hyresgästkassan erbjuder blir samtalet än mer kortfattat.

– Jag kan be någon att återkomma till dig. Någon som sitter på en lite högre post.

Men ingen hörde av sig.

För att få tag i någon fysisk person bakom företaget begav sig Hem & Hyra till adressen som står angiven på Hyresgästkassans pinfärska Facebooksida samt under kontaktsidan på webbplatsen.

Annons

På adressen fanns inte så mycket som en skylt med företagets namn. Hem & Hyras reporter frågar ett flertal personer som jobbar på platsen om de känner till namnet Hyresgästkassan men samtliga svarar nej.

Samtidigt siktar Hyresgästkassan uppenbarligen på att expandera. På sin webbplats annonserar bolaget efter nya medarbetare och söker just nu en engagerad kundtjänstmedarbetare på heltid.

Parallellt överväger Hyresgästföreningen såväl civilrättsliga som polisiära åtgärder. Exakt hur man kommer gå tillväga kan chefsekonom Mariell Juhlin för tillfället inte svara på.

– Först och främst måste vi se om det här är en legitim konkurrent. Det finns ju många lokala hyresgästföreningar på olika ställen i landet. Men utifrån det ni berättar så verkar det kanske inte vara så.

Hyresgästföreningens förbundsjurist Susanna Skogsberg är dock övertygad om att Hyresgästkassan kommer att drabbas av någon form av påföljd.

– Oavsett vilka de är så snyltar de på vårt varumärke och vårt renommé.

Konsumentverket har ännu inte fått in några klagomål gällande Hyresgästkassan.

Fakta: Vet du mer?

Har du drabbats eller hört talas om Hyresgästkassan?

Mejla oss på redaktionen@hemhyra.se

Läs också Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta” Efter Hem & Hyras artikel: "Boende får ha kvar den hyra de har idag"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.