Mitthem överklagar åtgärdsbeslut
När hyresgästerna flyttade in ville de hellre ha dusch än badkar. Men blandare och golvbrunn var avsedda för bad – kranen var i knähöjd och brunnen placerad en bit ut från väggen.
Hyresgästerna begärde att de skulle flyttas för att anpassas till duschplatsen. Och hyresnämnden höll med. Ett beslut om åtgärdsföreläggande togs den 15 december 2010.
Mitthem tycker inte att det är ekonomiskt försvarbart att ”hos en enda hyresgäst åtgärda duschblandare och golvbrunn för att senare vid ett framtida stambyte riva ner det igen”, skriver Mitthems juridiska ombud Carina Knapp Svedberger i sin överklagan.
Bara att flytta blandaren skulle innebära att kaklet måste rivas och sättas upp på nytt för att förhindra att fukt tränger in i väggen, enligt Svedberger.
Ytterligare ett skäl till att beslutet bör hävas, anser Mitthem, är att badkaret togs bort på hyresgästernas egen begäran och felplaceringarna inte därför kan räknas som en brist.
Överklagan avslutas med ”hotet” om att ifall inte Svea hovrätt går på Mitthems linje kommer Mitthem och andra hyresvärdar att sluta med servicen att flytta badkar och garderober.
”Om en hyresvärd exempelvis skulle (…) flytta en garderob (…) så skulle hyresvärden också vara skyldig att åtgärda väggen där garderoben tidigare stått om väggen blivit skadad (…). Det kan inte vara lagstiftarens mening att hyreslagens bestämmelse ska tolkas på detta sätt.”
Mitthem hjälper däremot gärna till med att sätta tillbaka badkaret åt de missnöjda hyresgästerna om de så önskar.