Allergiker anmälde fuktskada – fick vänta 10 månader på hjälp
Historien med Familjen Thaning Westgaard i Gustavsberg börjar i april 2018 då de upptäckte att ett rör under diskbänken hade lossnat. De felanmälde och Värmdö Bostäder kom dit och gjorde en fuktmätning.
– De konstaterade att det var fuktskadat och lovade återkomma. Men ingen kom och efter någon månad började det lukta jordkällare i köket, säger Jonas Westgaard.
Han har astma och är allergisk mot mögel och märkte av fuktskadan direkt.
– Jag fick eksem runt ögonen och astman blev sämre, säger han
Det dröjde och de skickade mejl, bland annat två i september 2018. De blev till slut uppringd av förvaltaren och en ny fukt- mögelmätning gjordes.
– Vi såg i felanmälan att Värmdö Bostäder hade anlitat ett företag den 24 september som skulle åtgärda vattenskadan och golvet, men ingen hörde av sig till oss och berättade det. Varken företaget eller bostadsbolaget, säger Nicole Thaning.
Hon berättar att hon skickade ett nytt mejl till förvaltaren i oktober, men fick inget svar då heller.
– Det är katastrofalt hur de behandlar oss, den här ignoransen, säger hon.
Ett nytt mejl skickades i november, fortfarande inget svar.
– Man känner sig mer som boskap än som en människa. Den totala avsaknaden av respons, det är det mest frustrerande, säger Jonas Westgaard.
I januari 2019 kontaktade de miljö- och hälsoskyddsförbundet på Värmdö kommun.
– Vi fick tips om att det är enda sättet att få Värmdö Bostäder att göra något. Och det funkade, de hörde av sig ganska snart och började åtgärda felen, säger Jonas Westgaard.
Under flera månader i våras levde de med byggkaos under renoveringen och de är inte nöjda med Värmdö Bostäders erbjudande om kompensation.
– De erbjöd oss 20 procent lägre hyra under tiden vi inte kunde använda köket ordentligt, det är för dåligt. Vi har ju levt med det här i nästan ett år. Vi har fått köpa mer snabbmat och betalat elen för fläkten som har stått här, säger Jonas Westgaard.
Lena Boman, tillförordnad vd på Värmdö Bostäder sedan februari, reagerar starkt när hon får höra om ärendet med fuktskadan som inte åtgärdats på nästan ett år.
– Det är förbannat dåligt skött av oss, säger hon.
Varför har inte fuktskadan åtgärdats förrän 2019 trots att ni var på plats redan i april 2018?
– Det har varit flera förvaltare inblandade och ärendet har fallit mellan stolarna. Vi har lagt in beställningen av arbetet men den har inte gått iväg till företaget som ska göra det och vi har inte haft rutiner som gör att det upptäckst, säger hon.
De har ju levt med det här i nästan ett år och en av hyresgästerna är ju mögelallergiker, vad tänker du kring det?
– Det är bedrövligt att spela med hälsan hos våra boenden, det är verkligen inte acceptabelt.
Hur gör ni för att det inte ska hända igen?
– Vi har startat en genomlysning av våra system för att till exempel se att felanmälan åtgärdas. Vi har infört en ny rutin att vi går igenom alla felanmälningar varje vecka. Skulle det här hända igen skulle jag bli väldigt upprörd.
Varför har de inte fått någon kompensation av er?
–Det vet jag inte, men det är klart att vi ska kompensera dem för det här. Vi kommer att kontakta dem, säger hon.