Annons

Allergiker anmälde fuktskada – fick vänta 10 månader på hjälp

Värmdö En barnfamilj råkade ut för en vattenskada i april 2018. Men trots påstötningar och att en av hyresgästerna är mögelallergiker dröjde det nästan ett år innan felet åtgärdades. "Det är förbannat dåligt skött av oss", säger Lena Boman, vd på Värmdö Bostäder.
Foto: Kenneth Samuelsson/Nicole Thaning
I nästan ett år fick Jonas Westgaard, Nicole Thaning och deras barn leva med en fuktskada i köket.

Historien med Familjen Thaning Westgaard i Gustavsberg börjar i april 2018 då de upptäckte att ett rör under diskbänken hade lossnat. De felanmälde och Värmdö Bostäder kom dit och gjorde en fuktmätning.

– De konstaterade att det var fuktskadat och lovade återkomma. Men ingen kom och efter någon månad började det lukta jordkällare i köket, säger Jonas Westgaard.

Läs ocksåJeanette satsade 39 års kötid – drömhemmet blev en mardrömJeanette Magnusson hade bott 39 år i samma lägenhet med Poseidon som hyresvärd. Hon använda alla sina köår för att byta till sig en lägenhet där det sedan varit konstanta problem och hon utvecklat svår allergi.

Han har astma och är allergisk mot mögel och märkte av fuktskadan direkt.
– Jag fick eksem runt ögonen och astman blev sämre, säger han

Det dröjde och de skickade mejl, bland annat två i september 2018. De blev till slut uppringd av förvaltaren och en ny fukt- mögelmätning gjordes.
– Vi såg i felanmälan att Värmdö Bostäder hade anlitat ett företag den 24 september som skulle åtgärda vattenskadan och golvet, men ingen hörde av sig till oss och berättade det. Varken företaget eller bostadsbolaget, säger Nicole Thaning.

Hon berättar att hon skickade ett nytt mejl till förvaltaren i oktober, men fick inget svar då heller.
– Det är katastrofalt hur de behandlar oss, den här ignoransen, säger hon.

Annons
Läs ocksåFuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för"En kvinna står vid ett fönster och tittar ut.

Ett nytt mejl skickades i november, fortfarande inget svar.
– Man känner sig mer som boskap än som en människa. Den totala avsaknaden av respons, det är det mest frustrerande, säger Jonas Westgaard.

I januari 2019 kontaktade de miljö- och hälsoskyddsförbundet på Värmdö kommun.
– Vi fick tips om att det är enda sättet att få Värmdö Bostäder att göra något. Och det funkade, de hörde av sig ganska snart och började åtgärda felen, säger Jonas Westgaard.

Under flera månader i våras levde de med byggkaos under renoveringen och de är inte nöjda med Värmdö Bostäders erbjudande om kompensation.
– De erbjöd oss 20 procent lägre hyra under tiden vi inte kunde använda köket ordentligt, det är för dåligt. Vi har ju levt med det här i nästan ett år. Vi har fått köpa mer snabbmat och betalat elen för fläkten som har stått här, säger Jonas Westgaard.

Läs också76-åring tvingas leva med mögelproblem – ”Har mått så dåligt att jag fått sova borta”

Lena Boman, tillförordnad vd på Värmdö Bostäder sedan februari, reagerar starkt när hon får höra om ärendet med fuktskadan som inte åtgärdats på nästan ett år.
– Det är förbannat dåligt skött av oss, säger hon.

Varför har inte fuktskadan åtgärdats förrän 2019 trots att ni var på plats redan i april 2018?
– Det har varit flera förvaltare inblandade och ärendet har fallit mellan stolarna. Vi har lagt in beställningen av arbetet men den har inte gått iväg till företaget som ska göra det och vi har inte haft rutiner som gör att det upptäckst, säger hon.

Annons

De har ju levt med det här i nästan ett år och en av hyresgästerna är ju mögelallergiker, vad tänker du kring det?
– Det är bedrövligt att spela med hälsan hos våra boenden, det är verkligen inte acceptabelt.

Hur gör ni för att det inte ska hända igen?
– Vi har startat en genomlysning av våra system för att till exempel se att felanmälan åtgärdas. Vi har infört en ny rutin att vi går igenom alla felanmälningar varje vecka. Skulle det här hända igen skulle jag bli väldigt upprörd.

Varför har de inte fått någon kompensation av er?
–Det vet jag inte, men det är klart att vi ska kompensera dem för det här. Vi kommer att kontakta dem, säger hon.

Läs också Ilska när risig skötsel inte längre sänker hyran: ”Vill inte betala mer när inget funkar” Hos Rebecka läcker det in när det regnar: ”Man känner sig uppgiven”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.