Mönsterås bostäder granskas efter dom
Nyheternas Lotta Lindqvist har varit en trägen granskare av Mönsterås bostäders ekonomi. Dock stötte hon på patrull när bostadsbolaget sekretessbelade uppgifter om anställningsavtal och bolagets kostnader. Nyligen fick hon rätt i kammarrätten och Mönsterås bostäder blev tvungna att lämna ut en del av de uppgifter hon begärt.
”Självklart är det intressant för hyresgäster och övriga kommuninvånare att veta vad massiv marknadsföring inom det kommunala bostadsbolaget betyder,” skriver Lotta Lindqvist i Nyheterna i dag.
Och kostnaden för det den nu pensionerade vd:n Klas Palmqvist kallar massiv marknadsföring i årsredovisningen för 2011 är förstås oerhört intressant.
De senaste fyra åren har Mönsterås bostäder köpt tv-, radio-, bio- och internetreklam för 1 817 485 kronor. Hela marknadsföringskostnaden 2008–2011 var 4 328 357 kronor. Även kampanjer med rabatt på hyran går på marknadsföringsbudgeten och utgör en fjärdedel av denna. Dessutom har Mönsterås bostäder jobbat med annonser, områdesbroschyr och presentkort på möbler för att locka hyresgäster till tomma lägenheter i Mölstadsområdet.
Under januari–maj har Mönsterås bostäders marknadsföring kostat 274 944 kronor. Det tyder på en nedtrappning, konstaterar Lotta Lindqvist.
Hem & Hyra har tidigare skrivit om Mönsterås bostäders vägran att lämna ut uppgifter till Nyheterna:
Ännu en värd utnyttjar hyreslagen för att mörka