Mordhot och sömnterror – när psykisk sjukdom drabbar grannar
Efter 23 år i sin lägenhet tvingades Eva i Huddinge att flytta. Då hade hon störts nästan varje dag och natt i över tre år av en granne, en yngre man. Det var festande, skrik, borrande och hamrande.
– Jag ville inte flytta men jag orkade inte bo kvar. Jag sov nästan aldrig hela nätter, säger Eva, som är strax över sjuttio år och egentligen heter något annat. Hon vill berätta, men anonymt.
En annan äldre kvinna i huset beskriver störningarna som ”Inget jag skulle önska min värsta fiende”. Både hon och Eva flyttade sina sovplatser till sofforna i vardagsrummet i över tre års tid för att försöka få sömn.
Efter ett tag kunde Eva inte ens koppla av de lugna dagarna.
– Då satt jag bara och väntade på att det skulle börja igen, man var så skadad.
Det dröjde över två år innan hyresvärden Huge Bostäder sa upp den störande hyresgästen. När de juridiska kvarnarna malt klart med överklaganden hade det gått över ett år till innan han nyligen flyttade. Själv säger han att hans diagnos gör det svårt att bedöma ljudnivåer, och han håller inte med om att han har stört så mycket. Han säger också att han inte förstod att han riskerade att bli vräkt.
Och han är inte ensam om att bli uppsagd från sitt hem på grund av psykisk ohälsa. Drygt 33 000 människor är hemlösa i Sverige, enligt Socialstyrelsen, och många är sjuka. I landets två största städer, Stockholm och Göteborg, lever omkring hälften av de hemlösa med någon form av psykisk problematik. Enligt siffror från Göteborgs kommun har nästan alla i denna grupp mist sina hem just på grund av sina psykiska problem.
Det kan handla om att man inte klarar av att hålla ordning i livet och missar hyran, som vi tidigare har berättat om. Något som ofta skulle kunna lösas med stöd, men där samhället sviker. De flesta lider i det tysta, och åker ur sina lägenheter utan ett pip. Men många blir också vräkta för att ha stört.
Vi har gått igenom alla ärenden där hyresgäster i Stockholm och Göteborg blev uppsagda i hyresnämnden under första halvåret 2020, och sorterat ut de fall där vräkningen helt eller delvis beror på störning. Av 62 fall led så många som 23 av sjukdomstillstånd som psykoser, depression eller vanföreställningar.
Vanligt med vanvård och missbruk
Utöver det har vi hittat flera fall som handlar om rejäl vanvård, och beslut där uppsägningen orsakats av missbruk. I dessa uppsägningsbeslut finns ingen uttalad koppling till psykisk ohälsa. Men i verkligheten finns den ofta där. Majoriteten av de svenskar som får vård för sitt missbruk har minst en psykiatrisk diagnos, enligt kartläggningar som exempelvis Socialstyrelsen har gjort.
För den som är sjuk och sägs upp är hemlösheten naturligtvis en katastrof. Men samtal med grannarna till dem som vräkts för att de stört, visar att offren är så väldigt många fler. Och i extrema fall kan konsekvenserna bli nattsvarta.
Det handlar inte bara om sömnbrist, som för Eva och hennes grannar i Huddinge. Under det halvår vi undersökt finns tre fall i Stockholm där boende har mordhotats, fruktat för sina liv och tvingats flytta. Ingen av dem vill intervjuas och ens vara med anonymt i vår artikel. De är fortfarande livrädda. I hyresnämndens handlingar beskrivs till exempel hur en liten pojke – i ett av fallen – var övertygad om att grannen skulle döda hans mamma. Efter månader av skrik, hot och bankande på familjens dörr flydde de bokstavligen från sitt hem.
I Göteborg finns liknande exempel. Föräldrarna i en familj beskriver hur de förvarade vattenhinkar vid ytterdörren på nätterna, av rädsla för att en hotfull och psykiskt sjuk granne skulle tända eld i brevinkastet.
Genomgången visar att varje ärende är unikt. I vissa fall har personen som stört fått hjälp av till exempel socialtjänsten under lång tid, i andra fall har hjälpen kommit först när hyresgästen blivit uppsagd. Hem & Hyras intervju med juristen Roland Sjölin visar att små insatser kan hjälpa en störande och utsatt person. Flera av dem som stör vägrar dock ta emot hjälp av socialtjänsten och tvingas sedan flytta.
Klart är att samhällets och fastighetsägarnas åtgärder inte räcker till. Vare sig för de sjuka eller deras grannar. Något som förenar alla de grannar vi pratat med är att de inte tycker att de fått hjälp av sin hyresvärd, trots att de klagat under lång tid. Det gäller hyresgäster hos såväl större som mindre hyresvärdar.
Den bilden bekräftas av Zeljko Kranjec, chef på juridiska avdelningen på Hyresgästföreningen region Stockholm. Han tycker generellt att både socialtjänsten och värdarna borde agera tidigare.
– Min erfarenhet är att de ofta kommer in för sent, när hyresgästen redan är uppsagd. Hade de agerat tidigare hade det varit mycket bättre för hyresgästen och grannarna, säger han.
”För störningsdagbok som bevis”
Den som blir hotad ska givetvis polisanmäla. Zeljko Kranjecs övriga råd till de hyresgäster som utsätts för olika störningar är att kontakta sin hyresvärd.
– Man kan börja med att anmäla det till värden och skriva att man kommer att kräva hyresnedsättning om störningarna fortsätter, det kan få fart på värden. Sedan är det viktigt att föra störningsdagbok som bevis, säger han.
Fortsätter störningarna kan hyresgästerna ta hjälp av Hyresgästföreningen eller Miljökontoret.
– Det går också att ansöka om åtgärdsföreläggande i hyresnämnden, det brukar leda till att värden agerar.
Att vissa hyresvärdar dröjer med att ta tag i störningsärenden blir särskilt tydligt i ett av de fall Hem & Hyra har granskat. Enligt handlingar i hyresnämnden skickades de första klagomålen mot en svårt störande granne som skrek ångestvrål nattetid till värden redan 2015. Men det dröjde fem år, till början av 2020, innan hyresgästen blev uppsagd. Handlingarna visar hur en man bryts ner av sömnlöshet och blir sjukskriven. De boende tvingas också leva med grannens snus och urin i trapphuset.
Då reagerade hyresvärden
Innan uppsägningen hade hyresvärden skickat flera mejl till den störande hyresgästens gode man. Av mejlväxlingen att döma kom de riktigt skarpa formuleringarna från värden först när hans hyresgäster krävde kompensation.
”Ännu en gång har omkringboende hyresgäster framfört klagomål från NJ:s lägenhet nattetid. Tv-n står på med hög ljudnivå samt det klampar och går hela nätterna. Detta måste åtgärdas omgående eftersom vissa hyresgäster börjar tala om hyresreducering för detta”, skriver hyresvärden i mejl november 2019.
Zeljko Kranjec är inte förvånad över att tonen skärps först när hyresgästerna kräver kompensation. Han menar att värdarnas incitamenten för att ta tag i störningsärenden inte är särskilt starka så länge den störande hyresgästen betalar hyran.
– Det kan kanske finnas ekonomiska skäl till att de låter bli att driva juridiska processer och det är besvärliga ärenden som kräver bra bevisning. Sedan har stora värdar generellt bättre rutiner och kompetens för att jobba med störningsärenden än mindre värdar.
Men även om hyresvärden tar tag i problemet och säger upp hyresgästen väntar ett annat hinder: att få grannar att öga mot mot öga vittna mot sin störande granne i hyresnämnden. Hem & Hyra har pratat med flera hyresgäster som säger att de skulle dra sig för det. Både för att det är obehagligt och för att det finns en hotbild.
– Det är viktigt att hyresgäster vittnar i hyresnämnden, chansen är mycket större att de kan få rätt, men jag förstår att det kan vara jobbigt, säger Zeljko Kranjec.
Eva tvingades ta hjälp av läkare
Åter till Eva hos Huge Bostäder i Huddinge, hon som övergav sitt hem för att få sova. Till slut kontaktade hon en läkare för att få bukt med stressen som byggts upp av flera års ljudterror.
– Jag var uppstressad och mådde så dåligt, men jag fick hjälp.
Sedan flytten i somras sover hon bra. Men hon tycker det är fel att hon tvingades flytta och få högre hyra.
– Det här känns inte som mitt hem.
Evas tidigare granne, en äldre kvinna som bor kvar i huset, berättar att hon har sovit på soffan i vardagsrummet i över tre år. Hon har haft öronproppar och en handduk över öronen men ändå blivit väckt nästan varje natt.
– Det finns inte ord för hur vi har mått. En katastrof som ingen borde få uppleva, säger kvinnan som också vill vara anonym.
Precis som flera andra hyresgäster är hon missnöjd med Huge Bostäders agerande.
– Vi har sagt till så många gånger om störningarna men de gjorde ingenting de första två åren trots att det var katastrof, sedan blev det lite bättre.
Hon har krävt kompensation av hyresvärden. Men inte fått svar från bolaget än.
– Jag måste ha rätt till lägre hyra eftersom jag inte kunnat använda hela lägenheten på flera år.
Cristina Gonzales Pons, Huge Bostäders kommunikationschef, svarar på frågor men vill inte kommentera det aktuella störningsärendet.
Vi har pratat med hyresgäster som inte kunnat sova i sina sovrum på tre år och andra som tvingats flytta. Är det rimligt?
– Det är självklart inte rimligt att hyresgäster tvingas flytta på grund av störningar eller inte kan sova under lång tid. Men ett störningsärende är tyvärr en lång och svår process, säger hon.
Ni skickade ut ett brev med rättelseanmaning till hyresgästen i början på 2017 men sedan dröjer det till 2019 innan personen sägs upp, trots återkommande störningar. Varför tar det så lång tid?
– Utan att gå in på ett specifikt fall kan jag säga att jag hade önskat att det hade gått snabbare, säger hon.
Hon kan inte svara på hur många störningsanmälningar som kommit in sedan 2016 från det aktuella hyreshuset, eftersom avslutade ärenden gallras bort.
Men bilden av att det förekommit störningar under lång tid i huset bekräftas när hon mejlar över tre aktuella ärenden som fortfarande finns kvar.
Ärendena sträcker sig från mars 2019 och fram till juli i år och har rubriker som ”klagomål från grannar”, ”störning under lång tid” och ”störningar”.
Hyresgäster har levt med störningar under flera år, borde ni ha agerat snabbare?
– Utan att gå in på ett specifikt fall kan jag säga att jag tror vi gör allt vi kan, men vissa fall är extremt svåra. Det kan ta lång tid från att en uppsägning skickats till att hyresnämnden tar upp den. Sedan kan det överklagas till hovrätten, säger hon och tillägger att det både krävs vittnesmål och bekräftade störningsrapporter från bolagets störningsjour för att säga upp någon.
Kommer hyresgäster som störts under lång tid och inte kunnat använda sina sovrum att kompenseras?
– Jag kan inte svara på det.
- Enligt Stockholm stad har 45 procent av de hemlösa någon form av psykisk problematik.
- I Göteborg är andelen ännu högre: 54 procent av stadens hemlösa hushåll lever med någon form av psykisk ohälsa, enligt kommunens senaste kartläggning. För nästan alla i denna grupp är det just de psykiska problemen som lett till att de har mist sina hem.