Morgan i Sexdrega har järnkoll på vår historia
Redan i hallen i den hemtrevliga tvårummaren syns Morgan Nilssons stora intresse. På hyllan intill ytterdörren står en minikopia av en runsten. Och på köksbordet ligger en unik stenåldersyxa som är mer än 7000 år gammal. Morgan har Tors hammare hängande om halsen i en kraftig silverlänk och örhängen med historiska förebilder. Torshammaren kallas Lugnåshammaren och är funnen i just Lugnås strax utanför Mariestad. Det är den enda torshammaren som är funnen i Västra Götaland, berättar Morgan.
När man frågar om hans historieintresse tänds det en gnista i hans ögon.
– Känslan var som att bli frälst, säger han, om när intresset vaknade på riktigt för ungefär tolv år sedan.
Han kan inte riktigt säga vad det var som tände lågan, men intresset har nog alltid funnits någonstans, även om han anser att skoltiden gjorde sitt bästa för att döda intresset för historia. Då handlade det mest om kungar och årtal. Nej, det är den mer handfasta historien som intresserar honom, från stenåldern och framåt. Järnåldern är hans favoritepok och yngre järnåldern är det period han är mest kunnig om.
Han greppar flintyxan och berättar att den hittats i hans hemtrakter här i Sjuhäradsbygden. Den lilla stenklumpen rymmer så mycket historia. Den typen av flinta finns inte naturligt i Sverige, utan kommer från England. Med vänsterhanden visar han hur flisor huggits ur stenklumpen för att göra den vassare för att kunna användas till att flå djur, eller hugga till träbitar.
– Det är en speciell känsla att hålla i den, säger Morgan. Denna har formats av en mänsklig hand för mellan 5000 och 5500 före Kristus Och den har kommit hit genom folkvandringar. Det är mäktigt att tänka på.
Det är främst västsvensk historia som intresserar Morgan, men han säger att det inte går att nischa sig på en liten bit av världen. Allt hänger ihop. En stenyxa hittat i Sjuhärad ger kontakter till England, andra föremål till Sydeuropa.
– Inget var isolerat, då det var stora folkvandringar,, säger Morgan. Därför går det inte att säga att man bara är intresserad av det som finns i Västra Götaland. För att förstå historien måste man vidga sig och se internationellt.
Det leder in på tankar om dagens folkvandringar och flyktingströmmar, och inte minst på hur politiska ytterligheter försöker ta svenska historiska föremål som sina symboler, inte minst den hammare Morgan har runt sin hals.
– Jag jobbar stenhårt mot det, säger han. Jag är med flera historiska föreningar och där ser man hur ”bruna krafter” söker sig dit. Då är jag väldigt tydlig med att de inte har något att hämta där. Antidemokratiska rörelser har inget att hämta i Historieforum Västra Götaland. De som kallar sig Sverigevänliga är i själva verket Sverigefientliga, säger han.
Han säger att alla som jobbar med historia, både professionellt och på amatörnivå har ett ansvar för att berätta och se till att symboler inte kidnappas av de antidemokratiska rörelserna.
– De försöker nästla sig in och ta symboler som den här, säger Morgan och tar av sig sin kedja med Tors hammare. Men de vet inte vad det står för.
Hammaren kommer från den religiösa kulten asatron under järnåldern. Han säger att under senare delen av järnåldern var det stora folkvandringar till Sverige.
– Det går helt emot vad dessa ”bruna” har för historiska kunskaper, säger han.
Genom att åka runt och hålla föreläsningar i olika organisationer, på skolor och olika föreningar, vill Morgan sprida sin kunskap om Västsveriges historia. Han menar att alla behöver kunskap om sin historia för att lära känna sig själv och sin identitet.
Morgan blir ofta inbjuden att hålla föreläsningar på vikinga- och medeltidsmarknader och han är föreläsare i västsvensk historia. Han är också ordförande i en västsvensk historieförening, Historieforum Västra Götaland.
Men han har också ett stort idrottsintresse och har varit distriktsdomare i Västergötlands Fotbollsförbund i 14 år, men lade pipan på hyllan när historieuppdragen tog för mycket tid.,
Föreningslivet är en av grundpelarna i samhället, menar Morgan, att man genom att vara medlem i föreningar får man gemenskap och sammanhang. Själv har han jobbat politiskt i (S) och fackligt, men nu är det historiska föreningar och Hyresgästföreningen som han engagerar sig i.
– Föreningslivet är ryggraden i demokratin, säger han. Det är viktigare än man tror.
Och så var det namnet Sexdrega. Visst lockar det fram leenden och skratt när Morgan berättar var han bor. Men det har en naturlig, historisk förklaring och självklart kan han berätta om det:
– Drega betyder färdväg på fornsvenska (yngre järnålder, ca 400 – 1000 e.kr). Det betyder alltså att sex vägar möttes här. Konstigare än så är det inte.
En av dessa vägar ledde Morgan hit. Han bodde i Borås och pendlade till jobb i Svenljunga. Då fick han höra att det fanns en bra, ganska billiga radhus i Sexdrega.
– Där kan man väl inte bo, var min första tanke. Men jag kollade på lägenheten och det var ju jättefin och med en hyra som passade mig bra. Det var 2010 och jag bor kvar.
Så nu odlar han sitt historiska intresse, har nära till jobbet som behandlingsansvarig och bor mitt i det område som kan klassas som Svea rikes vagga. Bättre kan det inte vara.
Tiden mellan 500 f Kr och 1100 e Kr kallas i Skandinavien för järnålder. Det är den period då järnet blir allt vanligare i denna del av världen. Men det är också en tid då runskriften skapas, skandinaver deltar som soldater i den romerska armén, de första stadsliknande bebyggelserna uppförs och den kristna tron börjar anammas i Skandinavien.
För järnåldern har arkeologerna skapat flera kortare tidsindelningar som fungerar som ett slags verktyg för att hålla ordning på de långa tidsperspektiv man arbetar med. Yngre järnålder delas upp i:
Folkvandringstid, 400–550 e Kr.
Vendeltid, 550–750 e Kr
Vikingatid, 750–1100 e Kr
Ålder: 51 år.
Bor: Hyreslägenhet i Sexdrega.
Familj: En vuxen son.
Yrke: Behandlingsassistent och behandlingsansvarig.
Intressen: Historia, fotboll och aktiv i Hyresgästföreningen i Sjuhärad.