Motalabo vräks – slarvade med hyran 25 gånger
Under de senaste åren har mannen upprepade gånger betalat hyran för sent. Ibland handlar det om några dagar, men flera gånger har inbetalningen dröjt en månad eller ännu mer.
Till sist fick hyresvärden, Lövgrens fastigheter i Motala, nog och vände sig till hyresnämnden med en ansökan om att få säga upp hyresavtalet. I dagsläget är skulden cirka 20 000 kronor.
När nämnden höll sammanträde i ärendet förklarade hyresvärdens ombud, Robert Bendz från organisationen Fastighetsägarna, att Lövgrens haft stora svårigheter att få kontakt med hyresgästen. Det visade sig också att kallelsen till hyresnämnden fått delges hyresgästen med hjälp av en stämningsman, det vill säga en person med särskilt uppdrag att meddela myndighetsbeslut till personer som inte kan nås via traditionella kontaktvägar.
Hyresgästen dök inte upp till sammanträdet och hade inte heller i förväg meddelat nämnden hur han ställer sig till hotet om vräkning.
– Så vi vet inte hans inställning, konstaterade hyresnämndens ordförande, hyresrådet Christer Grönevall.
Han förklarade att ett ärende kan avgöras ändå och så skedde också i det här fallet. Nämnden behövde bara några minuter på sig för att komma fram till att godkänna hyresvärdens ansökan. Det betyder att Motalabon måste flytta senast 1 december. Att ge mannen mer tid för att hitta ett annat boende hade inte varit möjligt i det här fallet, enligt Christer Grönevall.
– Det hade varit olagligt av oss att ge uppskov, för vi får inte utgå från att hyresgästen vill vara kvar, förklarade han.
Karin Björklund, förvaltare hos Lövgrens fastigheter, konstaterar att det händer då och då att hyresgäster inte betalar hyran i tid, men att det här fallet är extremt.
– Oftast brukar hyresgästerna höra av sig till oss om de inte kan betala men så har det inte varit i det här fallet, säger hon.