Motalavärd satsar för elbilar

På fredagen var det invigning med bandklippning till musik framförd av elever och personal från Kulturskolan. Flera hyresgäster dök också upp för att kika på stolparna som kommit upp i deras område.
— Det är bra att det sätts upp så att det finns möjlighet att ha elbil om man vill, för ingen kommer ju skaffa det om det inte går att ladda i närheten, säger Ragne Dahlström, som bor i Charlottenborg.

Själv har han dock inga planer på att byta ut sin bil mot en eldriven.
— Det är för dyrt för mig.
Platens vd Lars Åke Landén berättar att laddmöjligheter har efterfrågats från hyresgäster då och då men inte i någon omfattande utsträckning. Han tror dock, precis som Ragne Dahlström, att många tvekar att skaffa elbil när det inte finns laddmöjligheter i eller nära bostadsområdet.
— Man ska kunna ha elbil fast man är hyresgäst. Därför väljer vi att göra det här, säger Lars Åke Landén.
Två stolpar med totalt fyra laddplatser har gjorts i ordning, till en kostnad på cirka 250 000 kronor. Platen har beviljats bidrag via Naturvårdsverket på 50 000. Vem som helst får utnyttja laddpunkterna men Platens hyresgäster får rabatt på kilowattpriset.

Trots att det är en förhållandevis stor investering så utesluter inte Lars Åke Landén att laddstolpar kan komma upp i fler av Platens bostadsområden.
— Vi får se hur det här faller ut först, säger han.