Möten och kunskap tog kål på vägglössen i Borlänge

Borlänge För två år sedan fanns 120 fall av vägglöss i Tunabyggens 5 500 lägenheter. I dag finns 20 pågående fall. Lösningen? Kommunikation och samarbete.
Foto: Lena Mattsson
Vägglössen i Tunabyggens lägenheter har minskat från 120 fall till 20 på två år.

Hösten 2016 bjöd kommunala Tunabyggen med sin flerspråkiga personal, Hyresgästföre­ningen och Anticimex in hyresgästerna på Bullermyren i Borlänge till informationsmöten på kvällstid.

– En lus är en lus för mycket, man ska rapportera till sin värd direkt om man misstänker att ens lägenhet drabbats, säger Anders Brandin, konsumentansvarig på Anticimex och den som tog initiativ till informationsmötena.

Läs ocksåHela vinden var full av mögel – värden ber om ursäkt

Hyresgästföreningens jurist berättade på mötena om vilka skyldigheter hyresgäster har när en skadedjurssanering ska ske och Tunabyggen talade om vad hyresvärden gör.

– Vi gav allmän kunskap om djuren, hur de ser ut och vad som sker vid en sanering. Det är stor skillnad på hur människor reagerar när deras hem drabbas, så det talade vi också om säger Svante Ask, områdeschef på Tunabyggen.

Finns det hyresgäster som skäms och därför inte anmäler?
– Ja det gör det, det gäller främst de som är svenskfödda. Men en vägglus gör ingen skillnad på fattig eller rik, de äter på vem som helst. Det är ett större problem att andra hyresgäster är tolerantare, de har andra erfarenheter och tycker inte det är konstigt med småkryp inomhus.

Läs ocksåVärden satsar på nya fönster och dörrar – hyresgästen ville sova på hotellTvådelad bild. På ena sidan syns ett stort fönster med texterna "Västmanlands tingsrätt" samt ”Hyres- och arrendenämnden”. Den andra halvan visar en bild på en hand som sticker in en nyckel i ett dörrlås.

Vilka råd ger du till andra bostadsbolag apropå era framgångar?
– Hitta ett bra informationsmaterial och en bra dialog med hyresgästerna. Uppmana dem att vara vaksamma, det gäller både hemma i den egna lägenheten och i trappuppgången. Och tala om vad hyresvärden ska göra och att hyresgästerna måste ta eget ansvar vid saneringar.

Saneringsmetoderna utvecklas också ständigt. Nu finns specialtränade hundar som kan hitta en enda lus i en lägenhet. Finns en lus i en soffa behöver bara soffan saneras.
Hundarna används också för förebyggande kontroller i till exempel studentboenden där lössen varit vanliga.

Vägglössen har alltså minskat dramatiskt och med det följer förutom minskat obehag för människor också lägre kostnader för hyresvärden som ju också gagnar hyresgästerna i slutändan.

Läs ocksåHyresgäst ville skydda sin mamma från rök – slog annan man med yxaBilden visar två bilden, en genrebild på man som röker, och en silhouette av en yxa.

– Kommunicerar vi så att hyresgästerna vet att de måste följa anvisnin­garna de får och att en sanering kan ta lång tid, då lyckas vi, avslutar Anders Brandin på Anticimex.

Läs också Möte lockade oroliga hyresgäster – kommunalt bostadsbolag vill göra det lättare att sälja Hilja, 16 månader, skar sig på krossat glas i lägenheten – städmiss från tidigare hyresgäst

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.