Mystiska ljud håller hyresgäster vakna – får leva med störningen
I minst fem år har hyresgästerna i ett hyreshus på Västra Hindbyvägen i Malmö störts av mystiska ljud. Det störande ljudet låter som om det kommer från en maskin eller ett rör, enligt hyresgästerna. Hyresvärden har genom åren gjort det mesta för att lokalisera ljudet: elen har stängts av och element, vattenkranar och ventilation har kontrollerats. Vid ett stambyte för ett par år sedan kontrollerades samtliga ventiler till elementen, alla vattenlås gicks igenom och köks- och badkarsblandare byttes ut. Störningsjouren har vid flera tillfällen varit på plats efter att hyresgästerna ringt dem. Vid några tillfällen har väktarna uppfattat ett surr eller sus från värmesystemet eller ventilationen och ibland har de inte hört något ljud alls. Hyresvärden har dessutom beställt ljudmätningar i huset men dessa har inte visat på några störande ljud. Inte heller miljöförvaltningen har lokaliserat ljudet. De menar att bullret hur som helst inte överstiger värdena för buller inomhus och har därför avslutat sitt ärende i huset.
Men en av hyresgästerna har inte gett sig. Hon har vänt sig till hyresnämnden för att få fallet prövat. Och med sig i nämnden hade hon en rad vittnen. Flera hyresgäster berättade vid förhandlingen i nämnden om sömnsvårigheter på grund av ljudet. En av hyresgästerna har drabbats av depression och tvingats till sjukskrivning. En annan berättar att ljudet hörs även när hon använder öronproppar och att ljudet börjar varje kväll vid 22-tiden. Ytterligare en hyresgäst berättar att ljudet hörs varje kväll och natt och att det låter lite olika – ibland som ljudet av en tvättmaskin och ibland som en slipmaskin. Det kan dessutom smälla i väggarna. En hyresgäst berättar att det rör sig om två olika ljud – ett dovt vibrerande och ett högre ljud. Ljudet har dessutom ökat över tid. En hyresgäst menar att det handlar om bankande, hamrande och borrande ljud. Alla berättar att deras sömn påverkas.
Trots de omfattande upplevda störningarna går hyresnämnden på värdens linje. Hyresvärden har gjort det man kunnat och hyresnämnden avslår därför hyresgästens krav på ett åtgärdsföreläggande. Nämnden menar att hyresgästen inte har lyckats med att visa att det faktiskt förekommer ljudstörningar, trots de många vittnesuppgifterna. Hyresnämnden konstaterar att vittnenas uppgifter om vad det är för ljud skiftar och ”spretar”, vilket sänker bevisvärdet.
Hyresgästens ombud, Josphine Stensson, jurist på Hyresgästföreningen, är besviken över utgången. Hon delar inte nämndens uppfattning.
– Hyresnämnden menar att det inte är styrkt att det förekommer oljud men jag tycker att vittnesuppgifterna borde vara tillräckligt. Det är uppenbart att hyresgästerna inte mår bra i sitt boende, säger Josephine Stensson.
Hyresgästerna planerar nu att bekosta egna ljudmätningar i huset.