Mystiskt oljud på balkonger stör nattsömnen för hyresgäster
Cecilia Rönnqvist flyttade in i lägenheten på Enbärsvägen i Tibbleängen i Kungsängen i början av juli 2016. Lägenheten som var nyproducerad hade fin planlösning och allt var nytt och fräscht. Cecilia Rönnqvist, som just hade gått igenom en skilsmässa, kände sig glad över att ha fått ett så fint boende för sig och sina två söner. Tills den första blåsiga natten kom. Ett oljud som kom från balkongen väckte henne.
– Jag var helt övertygad om att det var någon som stod på balkongen med en lövblås, så högt lät det, berättar Cecilia Rönnqvist, som felanmälde oljudet redan efter de första nätterna med oljudet.
Trots felanmälningarna fick hon ingen respons från hyresvärden Riksbyggen.
– Ofta fick jag automatsvar om att felet var åtgärdat, trots att ingen hade varit här för att undersöka balkongen. Det var som att de inte trodde på mig, säger hon.
Efter två år fick hon besked från Riksbyggen att balkongen kanske var felkonstruerad.
– Äntligen var det någon som tog mig på allvar. Men ingenting hände och jag fortsatte att felanmäla.
Cecilia Rönnqvist har sitt sovrum intill balkongen och är den i familjen som stör mest av oljudet.
– Ibland har det blåst och tjutit flera nätter i rad, man håller ju på att bli galen för man vet aldrig när det ska börja låta. Just när jag har lyckats somna så kan det sätta igång igen. Vissa nätter har det låtit som en hel symfoniorkester av oljud och då har jag bara skrikit rakt ut till slut. Att inte kunna sova påverkar hela ens liv, säger hon.
Hon är inte ensam om att påverkas av oljudet. Grannen Ulrika Celec som är ordförande i Hyresgästföreningen Kungsängen har också plågats av oljudet sedan 2016.
– Det finns flera som har flyttat för att de inte orkade längre. En äldre granne hade hörapparat, han kunde inte ha den när han var hemma. Han och hans fru fick åka iväg om helgerna och tills slut valde de att flytta. Jag har också funderat på att flytta, säger hon.
Den lokala hyresgästföreningen har varit i dialog med Riksbyggen sedan hösten 2016.
– Vi kräver att vi ska få hyresnedsättning retroaktivt. Vi är många som inte har kunnat sova under de här åren. Inte förrän vi skickade en ljudfil på oljudet i november 2018 så tog de oss på allvar och det började hända saker. Om de inte lyssnar nu på våra krav så tar jag det vidare till tingsrätten, det hela är katastrofalt behandlat, säger Ulrika Celec.
Fastigheterna på Enbärsvägen i Tibbleängen ägs av en av Domestica fonderna men förvaltas av Riksbyggen.
Vad var det som gjorde att ljudet uppkom?
– Ljudet uppstod av att vindskydd på balkongerna var slarvigt nitade under byggprocessen. När det blåste i en viss riktning uppstod ljud. Det är ett konstaterat garantifel och entreprenören som stod för byggarbetet har tagit på sig ansvaret, säger Håkan Andersson, presschef på Riksbyggen.
Vad har gjorts för att åtgärda problemet?
– Alla lägenheter utom en är idag åtgärdade. Det har tagit lite tid och det har berott på att det krävts tillträde för att komma in i lägenheterna. Den sista balkongen som är kvar att fixa kommer att åtgärdas med hjälp av skylift då hyresgästen inte släpper in de som ska utföra arbetet.
Kommer ni att kompensera hyresgästerna för oljudet?
– Riksbyggen och fastighetsägaren är helt ense om att hyresgästerna ska kompenseras för den störning som oljudet gett upphov till. Vilken nivå som gäller för ersättningen är dock inte fastlagd ännu, säger Håkan Andersson.
Häromnatten vaknade Cecilia Rönnqvist åter igen av oljudet.
– Jag sov max två timmar. När jag felanmälde fick jag höra att de har en balkong kvar att åtgärda, vilket ska ske i veckan. Hoppas att det betyder slutet för oljudet, säger hon.
Cecilia Rönnqvist har vänt sig till Hyresgästföreningen i Region Stockholm för att få hjälp med kravet på att få hyresnedsättning retroaktivt för bullret. Hon har begärt att få hyresnedsättning för hela perioden som hon blivit störd.
– Jag har kontaktat hyresvärden Riksbyggen. De uppger att de försöker driva ett garantiärenden hos NCC och inväntar resultat innan de kan kompensera hyresgästerna för bullret, säger Jens Waldenström, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen Region Stockholm.
Enligt honom är det Riksbyggen som ska kompensera hyresgästen för men i nyttjanderätten.
– Ljudet kan lättast jämföras med bullerstörningar och då brukar man få en nedsättning på mellan 0-30 procent. Vi får se var vi landar, just nu inväntar vi bud från dem. Får vi inte något skäligt bud, kan det hända att vi tar ärendet vidare till tingsrätten.
Jens Waldenström tycker att fler hyresgäster ska kontakta värden och kräva att få hyresnedsättning.
– De som blivit störda har betalat full hyra för något som inte är i fullgott skick, säger han.