Några dumpar – alla betalar
Men betalar, det gör inte Öbo – utan hyresgästerna. Varje lägenhetsinehavare betalar 261 kronor per år – vilket betyder 22 kronor i månaden. Endast för dumpade sopor. För där till kommer kostnaden för den vanliga sophanteringen.
– Det är mer än jag trodde per hyresgäst, det är mycket pengar, säger Örebrobostäders ordförande Karin Sundin, S. Hon säger att det inte är acceptablet.
Anledningen till att sopor dumpas vet man inte. Men det dumpas mest i de socioekonomiskt utsatta bostadsområdena och i studentområdena. Undantaget Markbacken, som ligger lägst i kostnad för dumpade grovsopor.
– Jag vet inte vad skillnaderna beror på. Kanske är det färre som har bil. Men framför allt tror jag det är en snöbollseffekt – ju fler som lämnar grovsopor på fel ställen, ju fler ser och tänker att det går att göra så, gissar Karin Sundin.
Vänsterpartiet motionerade i höstas om att kommunen ska ordna så att alla hyresområden ska besökas ett per gånger per år av en mobil återvinningscentral.
– Det ska vara lätt att vara miljömedveten även för den som bor i lägenhet och kanske inte har någon bil. I hyresområden är många människor som bor på liten yta, då kan man låta miljöcentralen komma till dig i stället för att du ska åka till miljöcentralen, sa Murad Artin som är oppositionsråd och gruppledare för Vänsterpartiet i Örebro till Hem & Hyra i höstas.
Motionen har inte behandlats ännu, men Karin Sundin är tveksam. För några år sedan hämtades grovsopor upp i bostadsområdena. Men det menar hon ledde till ännu större nedskräpning. Dessutom kan lagen sätta stopp.
-Lagstifningen har blivit hårdare, kommunen får inte längre hämta en del av det som ställs ut eftersom visst avfall kan vara miljöfarligt. Dessutom håller jag med om det som sades i den förra artikeln: har man betalat för att kånka hem något kan man betala för att kånka bort det. Hushållen har ansvar för att sortera och lämna sina sopor på rätt insamlingsställe, också den gamla avlagda sängen.
I stället tror hon på information.
– Jag tror att det är en kombination av okunskap, att man inte bryr sig och lättja som gör att människor ställer ut soporna. Människan är ju lite lat. Och jag ser inte så många andra vägar att lösa detta än att satsa på information. För hur man än vrider på det så är det hyresgästens enskilda plikt att ta hand om detta. Och det är inte rätt att någras slarv drabbar många.
Men hyresgäster som Hem & Hyra varit i kontakt med, vill att Öbo ska ta i med hårdare tag:
– Kameraövervakning, intensivare detektivarbete och högre böter vore bättre. För de 6 miljoner som det kostar ÖBO skulle man kunna lägga en del på förebyggande. Information har ju inte hjälpt, säger en av dem som hört av sig efter den förra artikeln.
Karin Sundin är tveksam till kameraövervakning och högre avgift. I dag kostar det från 800 till 2000 kronor för den som blir upptäckt.
– Kameraövervakning är alltid en känslig fråga. Det är en fråga om intigritet. Och när det gäller avgiften så tycker jag att det är bra att vi har ett ”bötessystem”. Men jag tycker redan att 800 till 2000 kronor svider rätt bra. Frågan är hur mycket energi man ska lägga på att vara soppolis.
Marina Berg är verksamhetsutvecklare på Hyresgsästföreningen i Örebro tror att det viktiga är att få hyresgsäter att inse sambandet mellan höjda hyror och till exempel dumpning av grovsopor.
– Det är den informatinonen vi försöker använda nu. Att det kostar alla. Jag hör ibland hyresgäster som säger ”det betalar Öbo”. Man inser inte att pengarna som Öbo använder är hyrespengarna. För i nästa mening kan samma person klaga över att hyrorna höjs. Vi måste försöka få människor att förstå att de själva kan påverka sin hyra genom att sköta sopsortering och genom att sluta slösa med vatten.
Hon tror att de som dumpar sopor kanske inte bryr sig så mycket om att det kostar dem 22 kronor i månaden att få göra det. Hon sätter i stället sitt hopp till de andra hyresgästerna.
– Det kan få andra hyresgäster som inte dumpar att faktiskt gå fram och säga till ”Hörru – det där vill inte jag betala för, ta hand om det själv”. Jag vet hyresgäster som inte är muljövärdar i bostadsområdena som börjat göra så.
Med grovsopor menas lite större avfall från hushåll som till exempel möbler. Om soporna får plats i det vanliga kärlet för restavfall, kan det läggas där. Annars ska det forslas till en återvinnigscentral. Farligt avfall och elektronik ska alltid köras till återvinnigscentralerna.
Exempel på grovsopor:
Möbler
Pulkor
Skidor
Cyklar
Mattor
Leksaker
Barnvagnar
Husgeråd
Rester från renovering