När ohyran riskerar kontraktet: “De spred sig jättesnabbt”
När Nadia tände sänglampan om natten såg hon lössen kravla i sängen. Deras bett täckte armar och ben.
– Det kliade jättemycket. Jag rev och såg bedrövlig ut. Och de spred sig jättesnabbt. Det var fruktansvärt.
Ohyran hade upptäckts när dottern strax innan flyttade hemifrån, med en säng som sällan användes hemma.
– Hon ringde mig och sade ”mamma, det är vägglöss i sängen”. Jag trodde inte riktigt på det först, säger Nadia.
Nadia ringde Anticimex. Hon fick rådet att röja inför sanering. Men trean var överbelamrad sedan länge, efter år av ohälsa och familjeproblem.
– Det förföll väl hemma. Jag har alltid varit väldigt noggrann med mina barn, ordentlig mat och rena kläder. Men inte orkat med resten riktigt, säger Nadia.
Ett halvår senare slog en granne larm. Då hade ohyran spridit sig till flera andra lägenheter i huset. På plats konstaterade Anticimex att Nadia sannolikt haft vägglöss i minst ett år, utan att hyresvärden fått veta. Några veckor senare kom uppsägningen i ett rekommenderat brev.
Hade du kunnat göra något annorlunda, med facit i hand?
– Jag skulle ha skärpt till mig, skaffat hem någon firma som hjälpt mig röja. Men jag har inte sådana ekonomiska möjligheter. Så jag försökte själv.
Nu har hon en annan bostad, och hoppas slippa vägglöss för evigt.
– Det här får aldrig hända igen. Jag är mycket mer noga nu, blir livrädd om jag ser en svart prick på golvet.
– Men så här kan det bli om man inte har det helt lätt i livet. Det var inte slarv. Det var oförmåga.
Besittningsskyddet är svagare än många tror när det gäller ohyra. Där ohyran kryper in hänger kontraktet löst för den som inte genast samarbetar.
– Hyresgästen är skyldig att felanmäla omgående. Direkt när man upptäcker ohyran. Inte vänta en enda dag! För väntar du en vecka finns risk för spridning, och mer omfattande sanering.
Det säger Suzan Rasul, juridisk chef på Hyresgästföreningen i Göteborg.
– Om man inte felanmäler, och värden kan visa att det lett till fördröjd sanering och spridning, då kan man bli av med sin bostad.
Värdens bevisläge är ofta gott. De senaste åren har flera göteborgare mist sina kontrakt, sedan hyresnämnden bedömt att de på olika sätt sinkat saneringen så att vägglöss spridit sig till grannarna.
Hem & Hyra har frågat 19 hyresvärdar i Storgöteborg om de upplever att hyresgäster dröjer med att anmäla eller inte samarbetar vid sanering.
Hälften svarar ja. Några av skälen:
* Olovlig andrahandsuthyrning. Minskar benägenheten att anmäla, svårt att nå den som verkligen bor i lägenheten.
* Språkförbistring. Instruktioner feltolkas och missuppfattas.
* Strul i processen. Boende svarar inte i telefon, och stör eller fördröjer saneringsprocessen som sker i flera steg.
* Skam. Fördomar om koppling till smuts och dålig hygien. Kan också handla om faktisk vanvård.
Psykisk ohälsa och sociala problem spelar också in i vissa fall.
Den som vuxit upp eller vistats mycket utomlands kanske inte heller alltid reagerar lika starkt på småkryp inomhus.
– Jag tror att vissa människor från andra länder kan vara mer vana vid det. Ha mer acceptans tills man själv drabbas ordentligt, med bett och sådant. Vi har haft ärenden där det har pågått i 1,5 månad, säger Kenneth Åman, fastighetsförvaltare på Kungälvsbostäder.
Samtidigt är de flesta hyresgäster måna om att omgående få hjälp när de fått in ohyra, menar Stenungsundshems marknadschef Linda Alexandersson.
– Vår erfarenhet är att alla blir lika förfärade och tycker att det är lika läskigt att bli drabbade av detta, skriver hon i Hem & Hyras enkät.
Om det väl blir rättsprocess går den fort. Ingen förvarning krävs, och till skillnad från till exempel ljudstörningar är ohyra lätt att bevisa.
Men ibland är problemet det omvända.
– Bristärenden är det vanligaste när vi får frågor om ohyra. Hyresgästen tycker inte att värden gör tillräckligt. Ohyran kommer tillbaka, säger Suzan Rasul på Hyresgästföreningen.
Nadia heter egentligen något annat.
Hem & Hyra har frågat 19 hyresvärdar i Storgöteborg, både kommunala och privata, om de har problem vid sanering av ohyra. Det kan handla om att hyresgäster dröjer med att anmäla, eller inte samarbetar vid själva saneringen.
- 10 hyresvärdar svarar ja på frågan.
- 8 svarar nej.
- En värd svarar inte alls.
• Olovlig andrahandsuthyrning. Den som verkligen bor där vill inte avslöjas. Svårt att nå rätt person.
• Språkförbistring. Instruktioner feltolkas och missuppfattas.
• Strul i processen. Boende svarar inte i telefon, och stör eller fördröjer saneringsprocessen.
• Okunskap. Om när man som hyresgäst ska ta hjälp, och om vikten av att sanera på rätt sätt.
• Skam. Fördomar om koppling till smuts och dålig hygien. Kan också handla om faktisk vanvård.
• Oro för pengar. Rädsla att som boende tvingas stå för dyr sanering, trots att den är gratis.
• Motståndsfickor. Ohyra som överlever i lösöre, som ofta är hyresgästens ansvar att sanera.
• Psykisk ohälsa och sociala problem.