Annons

Nästan omöjligt att stoppa hyreschock: Johan tog strid men rätten sa nej

Uppsala Den som inte vill att lägenheten rustas och hyran höjs har rätt att få sin sak prövad. Men i hyresnämnden är det nästan alltid hyresvärdens argument som anses väga tyngst. Hyresgästerna borde få mer makt, tycker Johan Nilsson i Uppsala som har sett hur systemet fungerar i praktiken.
Johan Nilsson framför sin port.
Foto: Petra Marandi Roos
Johan Nilsson delade ut lappar till alla i huset om att de inte borde skriva på godkännandet om renovering, men till slut var det bara han och en till som inte hade skrivit på. Han är sjukskriven och har inte råd att vara med i Hyresgästföreningen.

I slutet av förra året blev Johan Nilsson kallad till hyresnämnden, eftersom han inte hade godkänt att Uppsalahem skulle renovera hans lägenhet på Granitvägen i Eriksberg i Uppsala.

– Det var jag och en granne som inte skrev på godkännandet. Vi reagerade på att det var en ohemul hyreshöjning för i princip bara lite underhåll, säger Johan Nilsson, som själv lever på existensminimum eftersom han blev sjukskriven under en period då han jobbade halvtid.

Läs ocksåTusentals hyresgäster har drabbats av minskat inflytande vid renovering under pandemin

Hyresnämnden hade sitt sammanträde på tingsrätten i Uppsala. Johan Nilsson representerade sig och sin granne, medan Uppsalahem hade skickat ett juridiskt ombud.

– Jag fick säga mitt och hon fick säga sitt. Sen förklarade hyresrådet att de inte tog ställning till själva hyreshöjningen. Jag kanske borde ha läst på lite mer juridiskt. Och jag var väl lite nervös, så jag kanske kunde ha lagt fram det bättre, säger han.

Inte en enda renovering stoppades

Men faktum är att det är ytterst ovanligt att hyresgäster får rätt mot hyresvärdar när renoveringar prövas i hyresnämnden. Under tioårsperioden 2011–2020 stoppades inte en enda renovering i Gävleborgs, Västmanlands eller Uppsala län, visar Hem & Hyras kartläggning (se grafik). I endast 12 procent av ärendena gjordes någon form av kompromiss, där hyresvärden tog hänsyn till vissa av hyresgästernas synpunkter i utbyte mot att de godkände renoveringen.

I några fall där hyresnämnden gav klartecken till omfattande renoveringar gjorde den det med ett mindre förbehåll. 2017 fick till exempel Diös på Norrtull i Gävle inte tillåtelse att installera tvättmaskiner och torktumlare i hyresgästernas lägenheter, eftersom det fanns en tvättstuga. Inför Rikshems stora renovering i Gränby i Uppsala 2012 godkände hyresnämnden alla åtgärder utom att glasa in balkongerna.

Grafik som visar hur det gått vid prövningar av renoveringar i hyresnämnden 2011-2020 i Västmanlands, Gävleborgs och Uppsala län.
Inte en enda renovering i Uppsala, Västmanlands och Gävleborgs län stoppades i hyresnämnden eller hovrätten under åren 2011 till och med 2020.

Dominika Polanska, forskare vid Institutet för bostads- och urbanforskning vid Uppsala universitet och vid Södertörns högskola, arbetar just nu tillsammans med hyresgästen Håkan Axén med en bok om prövningar av renoveringar i hyresnämnden, med fokus på Stockholm.

Annons

– Vi har bland annat tittat på hur ofta hyresgästerna företräds av juridiska ombud och det är mindre än hälften av gångerna. Hyresvärdarna tar in jurister som är specialiserade på området. Redan där blir det en ojämlik situation, säger Dominika Polanska, som tidigare har varit med och skrivit en bok om vad man som hyresgäst kan göra för att få mer makt inför en renovering.

Läs ocksåUppsalaforskare bakom ny handbok i hyresgästkamp

2002 kom en lagändring som skulle stärka hyresgästernas ställning, men enligt Dominika Polanska har den inte fått någon betydelse i praktiken.

– Det vi har sett är att man inte beaktar intentionen i förarbetena. Det finns ett regelverk som ska ta hänsyn till att folk inte ska behöva flytta på grund av hyreshöjningar, men det används inte, säger hon.

Nya lagförslag dröjde fyra år

Mot bakgrund av bland annat det föreslog en statlig utredning 2017 flera nya lagändringar. Sen blev det tyst. Först i april i år presenterade regeringen vilka delar av utredningen de ville gå vidare med. När det gäller prövningen av renoveringar har regeringen skrotat alla förslag utom att stora hyreshöjningar ska kunna trappas in i ett lugnare tempo.

Hyresnämnden hänvisar ofta i sina beslut till att hyreshöjningen är förhandlad med Hyresgästföreningen och därför inte oskälig. Så var det även i Johan Nilssons fall. För honom handlade det om en hyreshöjning på omkring 30 procent efter intrappningen, för åtgärder han inte tyckte att han fick ut något av. Uppsalahem ville bland annat byta ut ventilationen, elen och fönstren och fick rätt att göra det.

– Vissa som bor i andra lägenhetstyper har haft problem med drag, men inte vi som bor i dubbletter och det är redan treglasfönster. Vi har varken plats för diskmaskin eller tvättmaskin, så att elen byts från enfas till trefas har vi inte heller någon nytta av, säger Johan Nilsson.

Annons

Han trodde inte att det gick att överklaga till hovrätten utan att riskera att stå för kostnaderna själv, så han avstod.

Läs ocksåÖvikshem efter hovrättsdomen om illaluktande matos: "Vi har gjort vad vi kan"

– Så var det tydligen inte, men det var också en ganska stor ansträngning att få det prövat i hyresnämnden, säger han.

Vad tycker du om systemet som det fungerar nu?
– Hade man haft någon juridisk hjälp hade det kanske gått, så teoretiskt sett är det bra att man kan få det prövat. Men jag tycker nog att hyresgästerna borde ha mer makt och inflytande, säger Johan Nilsson.

Läs mer: Tusentals hyresgäster har drabbats av minskat inflytande vid renovering under pandemin

Fakta: Då prövas renoveringar i hyresnämnden
  • Hyresgäster ska tillfrågas om åtgärder som är stan­dard­­höj­ande, vilket innebär en hyreshöjning, eller berör något så omfattande som till exempel planlösningen.
  • För gemensamma utrymmen krävs godkännande från mer än hälften av de som berörs. För lägenheter krävs ett godkännande från hyresgästen som bor där.
  • Saknas godkännande avgör hyres­nämnden om renoveringen får genomföras.
  • Hyresnämndens beslut kan överklagas till hovrätten.
Läs också Hyresgäst blev uppsagd två gånger – får halv miljon och fyra eldstäder i förlikning Hyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyror

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.