Willhem skickar felaktiga inkassokrav till sina hyresgäster – Neah, 32: ”Känner mig hemsökt”
Det är fredag eftermiddag och försommar på Lars Kaggsgatan i Borås. Neah Udén och sambon Jeff Johansson ser emot helgen då det plötsligt dimper ner ett meddelande i Neahs digitala brevlåda på mobilen – ett inkassokrav på obetald hyra.
– Jag blev helt iskall även om jag egentligen visste att jag hade betalat och inte gjort något fel, säger Neah och tillägger:
– Det var extra jobbigt att kravet kom på en fredagseftermiddag när man inte har en chans att få tag på någon, varken på Willhem, faktureringsbolaget Ropo eller på Hyresgästföreningen. Hela helgen var förstörd.
Det skulle, mycket riktigt, visa sig att kravet var felaktigt. Ändå var det varken det första eller sista som Neah fick från Willhem. Några veckor tidigare hade bolaget skickat ut ett sms med en felaktig påminnelse om att hyran inte var betald.
– Den gången sa Willhem att det var ett misstag. Att påminnelser går ut automatiskt, trots att jag inte skulle ha någon. Men någon ursäkt fick jag aldrig, säger Neah.
Droppen var när samma sak hände förra veckan. Även då på fredagens eftermiddag.
– Ännu ett inkassokrav på obetald hyra förmedlat av Willhems faktureringsbolag Ropo. Stressen kom tillbaka, säger Neah.
Pågående hyrestvist
Bakgrunden är en hyrestvist som bostadsbolagen Willhem och Victoriahem i Borås har med Hyresgästföreningen. Konflikten gäller 273 lägenheter hos Willhem samt 219 lägenheter hos Victoriahem som alla hade inflyttningsrabatt i början av april i år. Bostadsbolagen är inte överens med Hyresgästföreningen om vilken nivå årets hyreshöjning ska utgå ifrån, den tidigare förhandlade hyran eller den rabatterade.
Inför 2024 ville Willhem och Victoriahem höja hyran med elva procent. Förhandlingarna körde fast och en skiljeman fick avgöra hur stor hyreshöjningen skulle bli. Skiljemannens besked kom den tredje april och innebar att hyran skulle höjas med 5,7 procent från den första april hos Willhem och 5,55 procent från och med den första januari hos Victoriahem. Men fastighetsägarna och Hyresgästföreningen tolkade skiljemannens avgörande olika.
– Vi tolkar det som att höjningen ska utgå från de hyror som hyresgästerna faktiskt betalade när skiljemannens avgörande kom. Men det håller inte Willhem och Victoriahem med om. De vill bortse från hyresrabatterna och lägga den procentuella höjningen på den högre, förhandlade, hyran, sade Ludvig Möller, förhandlingsjurist på Hyresgästföreningen.
Hyresgästföreningen informerade medlemmar som hyr rabatterade lägenheter att inte behövde gå med på höjningen utan kunde fortsätta betala in den gamla hyran.
– Då måste värden vända sig till Hyresnämnden och begära att de fastställer en ny hyra, sade Ludvig Möller.
Hyresgästföreningen om Willhems agerande: ”Uppseendeväckande”
Neah Udén gjorde som Hyresgästföreningen sa. Hon höll fast vid sin gamla hyra och fortsatte att betala in den summa som står på hennes hyreskontrakt, 8 938 kronor för en trea på 80,5 kvadratmeter. Trots att hyresavierna som skickats ut från Willhem visar en högre hyra.
– För oss handlar det här om mycket pengar. Om hyreshöjningen på 5,7 procent utgår från vår rabatterade hyra får vi betala 510 kronor mer i månaden jämfört med hyran som står i vårt kontrakt. Om höjningen istället utgår från en hyra utan rabatt så skiljer det sig med hela 2 176 kronor jämfört med vad som står i vårt kontrakt, säger Neah Udén.
– Med tanke på att vi valde att flytta till den här lägenheten just för att den var rabatterad och vi ville få ner vår hyreskostnad känns det extra viktigt att inte behöva betala för mycket, säger hon.
Hyresgästen Neah: ”Ser det som ett hot”
Men nu har alltså Neah fått en felaktig påminnelse samt två inkassokrav på sammanlagt 1 876 kronor. Krav som hon bestridit men som orsakat mycket stress och oro.
– Jag känner mig hemsökt. Vi har inte världens starkaste ekonomi och är livrädda för att dra på oss någon betalningsanmärkning eller hamna i något inkassoregister. Så trots att vi trivs i området funderar vi på att flytta härifrån. Willhem kallar påminnelserna och kraven för misstag men jag ser det mer som hot, säger Neah Udén.
Enligt hyresgästföreningens förhandlare Jesper Lissmark har flera medlemmar hört av sig om felaktiga krav från Willhem. Hur många hyresgäster totalt som drabbats kan han inte svara på. Lissmark anser att Willhems agerande är uppseendeväckande och han kommer nu att ta kontakt med bolaget och uppmana dem att genast återkalla inkassokraven.
– Vi kommer att begära en förhandling med Willhem där vi begär kompensation till de hyresgäster som fått felaktiga krav och den stress som det medfört. Och vi vill även ha en redogörelse för hur deras rutiner ser ut när det kommer till påminnelser, säger Jesper Lissmark och skickar med en viktig uppmaning till de drabbade hyresgästerna.
– Även om inkassokraven är felaktiga är det viktigt att som hyresgäst bestrida kraven. Vi kan hjälpa medlemmar med det om de kontaktar vår rådgivning, säger Jesper Lissmark.
När Hem & Hyra söker ansvariga på Willhem för en kommentar ber de att få frågorna mejlade till sig. Därefter svarar fastighetschef Malin Hilding så här, via mejl:
Varför har hyresgästerna fått felaktiga påminnelser och krav?
– Det är mycket beklagligt och beror på ett administrativt fel hos oss som några av våra hyresgäster tyvärr har drabbats av.
Vad gör ni för att inte detta ska hända igen?
– I det här fallet har det varit den mänskliga faktorn som har spelat in. Vi kommer självfallet att se över våra interna rutiner så att det inte ska hända igen.
Vad vill ni säga till de hyresgäster som känner sig hotade, stressade och hemsökta av de felaktiga kraven från er?
– Vi förstår givetvis att det kan upplevas obehagligt, men vill betona att det absolut inte finns någon anledning till oro. Vi tar det som inträffat på största allvar och hoppas på förståelse för att det ibland kan uppstå fel i administrativa rutiner, säger Maria Hilding.
Fotnot: På torsdagsförmiddag (240912) meddelar Jesper Lissmark på Hyresgästföreningen att Willhem bekräftat att de återkallar de felaktiga inkassokraven. ”Vi kräver fortfarande förhandling om kompensation samt redogörelser för deras rutiner och åtgärder för att förhindra att det händer igen”, säger Jesper Lissmark till Hem & Hyra.