Niklas avskedstal gör succé på nätet
I söndags jobbade Niklas Lundengård sin sista dag på Ica Maxi i Stenhagen i Uppsala, där han varit deltidsanställd i elva år. Hans avskedstal, som gick ut som ett kundmeddelande och sedan lades upp på Facebook, har blivit en succé på nätet med över 370 000 klick i skrivande stund.
Hur kom du på idén?
– Syftet var inte att få en viral succé utan att tacka anställda, kunder och ledningen för en grym tid. Ica Maxi har verkligen gett mig förutsättningar att utvecklas. Jag har jobbat deltid och haft möjlighet att prova på andra yrken och har även varit tjänstledig för studier. Det är också anledningen till att jag har stannat kvar så länge. Jag ville tacka för det och göra en snygg sorti.
Och nu har du fått jobb på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle. Vad ska du göra?
– Jag ska jobba som kommunikatör med ansvar för att ta fram tryckt och digitalt informationsmaterial.
Du har tidigare blivit uppmärksammad i sociala medier. Berätta!
– Jag drev bloggen Jobb utan klipp tidigare, som fick ganska mycket uppmärksamhet. Den gick ut på att jag skulle försöka få ett jobb i reklambranschen utan att göra avkall på mitt yttre. Det slutade med att jag fick jobb på SSU, med deras sommarkampanj inför valet 2010. De senaste åren har jag även vid sidan om arbetet på ICA frilansat som fotograf och drivit egna dokumentära projekt. Mellan 2011 och 2012 arbetade jag med att dokumentera stressade pendlare på Uppsala centralstation. Ett projekt som också fick stor uppmärksamhet på sociala medier.
Kommer det att bli några virala succéer på Hyresgästföreningen?
– Hyresgästföreningen är en organisation med bra grundvärderingar och med tydliga mål, som ger bra förutsättningar för en bra och effektiv kommunikation.