Nio år av väntan ‒ nu ska felen fixas
Hyresgästen har haft brister i sitt boende i över nio år. Problemen med drag rapporterades till hyresvärden för tre år sedan. Det handlar om ett glapp mellan fönstret och karmen i sovrummet som gör att det drar väldigt mycket. Det andra problemet anmälde hyresgästen redan 2009 och gäller avloppsvatten som tränger upp genom golvbrunnen i duschen.
I oktober förra året lämnade hyresgästen via Hyresgästföreningen in ett åtgärdsföreläggande till hyresnämnden i Malmö. Syftet var att det privata bostadsbolaget skulle åtgärda bristerna vilket värden lovade att göra. Det fanns bara ett problem och det var att värden låg i konflikt med byggentreprenören. Enligt värden gick inte hyresgästens brister att åtgärda så länge konflikten med byggentreprenören inte var löst.
I januari besiktigade hyresnämnden lägenheten tillsammans med värden och hyresgästen. Värden berättade då att de skulle stämma byggentreprenören för att försöka lösa alla problem.
Hyresgästföreningen tog hänsyn till hyresvärdens process och ärendet lades på is till i början av april. I mitten av april kontaktade Hyresgästföreningen hyresnämnden och informerade om att hyresgästen inte fått något besked från värden när bristerna ska åtgärdas.
Den privata hyresvärden har haft möjlighet att ge ytterligare information i ärendet men inget har inkommit. Hyresnämnden beslutade i början av maj att bristerna med draget och avloppsvattnet ska vara åtgärdade senaste den 30 juni.
Beslutet kan överklagas till och med den 29 maj.