Nollhöjning ”inget PR-trick”
– Tanken är att alla branscher kommer att utmanas av digitaliseringen och det är helt osannolikt att inte vår bransch också skulle utmanas. Men jag kan inte säga hur eller när, säger Sölvesborgshems vd Johan Braw.
Han ser en risk i att bli bekväm när det ekonomiska läget är så behagligt som det är just nu med extremt låga räntor och minimal inflation. Att ändå begära hyreshöjning och låta allt tuffa på i gamla hjulspår. Men så vill inte Johan Braw ha det.
– I stället för att vandra denna väg, då utmanar vi oss själva i stället. Det är egentligen inte ett PR-syfte att inte höja hyran. Det är att vi måste göra oss redo.
För att klara av att effektivisera och klara det kommande året utan höjda hyror har Sölvesborgshem valt att se sig om utanför den egna branschen. De har börjat med att göra studiebesök hos Titanx i Mjällby som tillverkar kylsystem för tunga dieselmotorer, framför allt till lastbilsindustrin.
– Fordonsindustrin är en av de mest konkurrensutsatta industrierna. Köparna pressar leverantörerna att minska priset varje år, samtidigt som Titanx har kostnadsökningar som alla andra. De effektiviserar för att öka lönsamhet, trots ökade kostnader och lägre priser, varje år.
Att avstå från en hyreshöjning med runt 0,5 procent är också en effektivisering, menar Johan Braw, även om det inte går att jämföra Sölvesborgshem med fordonsindustrin. Men industrin är en viktig inspirationskälla och bolaget kommer att fortsätta göra studiebesök. Nästa besök skulle kunna bli på Volvo i Olofström. I framtiden när bolaget anställer kan de komma att se sig om utanför bostadsbranschen och hitta sina nya medarbetare i industrin. Johan Braw betonar också att det är viktigt att inte snåla på kompetensutvekcling.
Kan ni hitta inspiration i andra branscher också?
– Ja, fast industrin är oerhört konkurrensprövad, så det är egentligen den som är mest intressant.
Johan Braw poängterar att även om bolaget kommer att effektivisera så är det inte aktuellt att säga upp personal. Men de anställer inte fler, trots att de bygger mer just nu. Och om någon slutar ser de över ifall tjänsten behöver återbesättas eller om det går att fördela arbetsuppgifterna på andra. Eller rent av skapa någon annan typ av tjänst eftersom det betyder mer för bolaget. De har till exempel dragit in en ingenjörstjänst och ersatt den med en chef som är ute på fältet.
En annan del i bolagets nytänk är att de kontinuerligt gör kundundersökningar, i stället för bara en gång om året. Och detta kommer att synas på deras nya webbplats som lanseras i början av 2016.
– En fråga är ”Hur nöjd är du totalt med Sölvesborgshem?”. Andelen femmor kommer att visas i realtid på hemsidan, säger Johan Braw.
Han har tillgång till systemet redan nu och letar efter hur det ser ut just nu. Lite okonventionellt är det här och ett sätt att sticka ut hakan. Det är vanligt att redovisa de som satt betygen nöjd och mycket nöjd i en klump, men så gör alltså inte Sölvesborgshem, här är det bara toppbetygen som räknas.
Efter en kort stunds knappande återkommer Johan Braw:
– I dag är dagsnoteringen 42 procent som gett oss högsta betyg.
Vet du om andra bostadsbolag går i sådana här tankar att utmana sig själva med effektiviseringar?
– Nej, det har jag inte hört något om.
I pressmeddelandet talas om reformer ni behöver göra, vilka är det?
– De reformer vi behöver gör är framför allt digitalisering och digitalisering kostar pengar. Det handlar om att digitalisera både våra kundsystem, men också våra fastighetssystem och då behöver vi göra ett rejält omtag. Det behöver vi skapa utrymme för.
Hur tror du att det kommer att gå?
– Det känns pirrigt och lite läskigt som en utmaning ska göra. Det krävs att vi snabbt kommer igång för ju längre tid det tar att komma igång, desto mer måste vi hämta in. Vi måste ompröva våra ”sanningar”. Men det är en rolig utmaning också.
Läs mer: