Annons

Nu höjs hyrorna för var fjärde göteborgare

Göteborg Hyresgästerna hos Göteborgs fyra kommunala bostadsbolag får hyran höjd med 1,7 procent. Höjningen är trots pandemin nästan lika hög som i fjol, men enligt Hyresgästföreningen framstod alternativen som värre.
Foto: AnnaKarin Löwendahl

LÄS MER: Så mycket höjer västsvenska värdar hyran 2021 – hela listan

För första gången på fyra år har Hyresgästföreningen och Framtiden-koncernen lyckats komma överens lokalt. Uppgörelsen gäller mer än 74 000 hushåll som hyr av Poseidon, Familjebostäder, Bostadsbolaget och Gårdstensbostäder. Nästan var fjärde göteborgare är berörd.

Läs ocksåMio tar strid mot fakturan för störning: ”Ska man inte kunna spela musik mitt på dagen?”? Mio Pettersson har fått flera besök av störningsjouren när han spelat musik på eftermiddagen. Nu vägrar han betala värdens senaste faktura.

Framtiden-koncernen hade från början yrkat att få höja med 2,2 procent från den 1 januari, medan Hyresgästföreningen ville ha frysta hyror.

Kompromissen blir en platt höjning på 1,7 procent, lika hög för alla oavsett bolag och tidigare hyra. Den nya hyran gäller från och med 1 maj, men kommer att tas ut retroaktivt från 1 juni.

Uppgörelsen är tvåårig, och från den 1 mars 2022 höjs hyran igen. Då med snittnivån 1,2 procent.

Läs ocksåHyresgästerna trodde de stoppat dyr renovering – nu blir de överkörda: ”Ingen lyxåtgärd”Oroliga hyresgäster på Siriusgatan i Bergsjön trotsade iskalla januarivindar för att tidigare i år protestera mot renoveringsplanerna som återigen höjer deras hyror rejält.

Till skillnad mot i år ska höjningarna 2022 bli differentierade, och skilja sig mellan olika delar av beståndet. Exakt hur kommer att bestämmas senare.

Det är första gången på fyra år som parterna lyckats hitta en lösning på egen hand. De senaste tre åren har Hyresmarknadskommittén i Stockholm (se faktaruta) fått ta över processen och besluta om en höjning.

Även i år körde förhandlingarna fast och gick upp till HMK.

Läs ocksåJeanette satsade 39 års kötid – drömhemmet blev en mardrömJeanette Magnusson hade bott 39 år i samma lägenhet med Poseidon som hyresvärd. Hon använda alla sina köår för att byta till sig en lägenhet där det sedan varit konstanta problem och hon utvecklat svår allergi.

– Men de kunde inte heller komma överens och då gick förhandlingarna till en oberoende tvistelösning. Det är den sista utvägen, säger Carl-Johan Bergström, förhandlingschef på Hyresgästföreningen Västra Sverige.

Annons

I det läget gjorde Framtiden och Hyresgästföreningen Västra Sverige ett nytt försök. Och den här gången lyckades parterna alltså komma överens.

Carl-Johan Bergström, förhandlingschef Hyresgästföreningen Västra Sverige.

– Vi tycker fortfarande att bolagen hade kunnat ta större hänsyn till situationen som råder. 1,7 procent är långt högre än vi tyckte var rimligt, säger Carl-Johan Bergström.

Det är en nästan lika hög höjning som i fjol, trots att den kommer efter ett år av pandemi och ekonomiska svårigheter för många hyresgäster.

Enligt Carl-Johan Bergström gick Hyresgästföreningen ändå med på höjningen eftersom alternativen framstod som värre.

– Vi har varit tvungna att se till utvecklingen i landet när allt fler uppgörelser blivit klara, och hamnat på högre nivåer än vi trott. Vi har även sett vilka nivåer som strandade förhandlingar slutat på. Det här blev helt enkelt en kompromiss, säger Carl-Johan Bergström.

Rikssnittet för uppgörelser ligger just nu på 1,3 procent. Göteborgs allmännytta får alltså igenom en högre höjning än medel, men på samma nivå som de kommunala bolagen i Stockholm.

– Att vi nu har en tvåårig överenskommelse bidrar till den stabilitet och förutsägbarhet både för hyresgästerna och oss som vi har eftersträvat, säger Eva Paulson, hyresmarknadschef på Förvaltnings AB Framtiden, i ett pressmeddelande.

När det nu även finns en färdig uppgörelse för 2022 så hoppas parterna kunna ta tag i grundfrågorna.

Annons

– Jag är glad att vi slutligen kunde komma överens direkt. Överenskommelsen ger oss dessutom goda möjlighet att både på egen hand och tillsammans med Hyresgästföreningen ägna tid åt att bearbeta hur vi ska förhålla oss till nya nationella riktlinjer för årshyresförhandlingarna, säger Eva Paulson.

Carl-Johan Bergström:

– Vi är fortfarande oense om själva underlaget, vad det egentligen är vi förhandlar. Nu hoppas vi kunna komma överens om det. Vi vill även hitta ett gemensamt sätt för alla fyra bolagen att differentiera sina hyror och att det genomförs fullständiga besiktningar.

Även han tycker det är mycket positivt att parterna kunnat komma överens i år.

– Det är mycket bättre att uppgörelser sköts lokalt. Det är vårt uppdrag från lagstiftaren. Nu när vi har ett tvåårigt avtal kan vi också lägga tid på andra frågor, till exempel saker som inte funkar i vissa områden eller radonproblem. Inte bara fastna i att bråka om procentsatsen.

LÄS MER: Så mycket höjer västsvenska värdar hyran 2021 – hela listan

Fakta: Hyresmarknadskommittén

Hyresmarknadskommittén, HMK, är den instans för tvistelösning som Hyresgästföreningen och kommunala bostadsbolag tillsammans kan vända sig till om de inte lyckas komma överens i hyresförhandlingarna.

I kommittén ingår representanter för både Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta (tidigare Sabo), de allmännyttiga bostadsföretagens branschorganisation.

Läs också Deras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar Värden byggde nytt och lät underhållet stå tillbaka – nu skenar vattenskadorna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.